نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمومنی, عابدینfa_IR
dc.contributor.authorضیاءفر, حامدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:18:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:18:15Z
dc.date.available1399-07-08T22:18:15Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:18:15Z
dc.date.issued2019-02-20en_US
dc.date.issued1397-12-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-09en_US
dc.date.submitted1397-05-18fa_IR
dc.identifier.citationمومنی, عابدین, ضیاءفر, حامد. (1397). واکاوی مفهومی و مصداقی آیه تبلیغ بر اساس دلالت سیاق. مطالعات قرآن و حدیث, 12(1), 293-314.fa_IR
dc.identifier.issn2008-3211
dc.identifier.issn2228-6632
dc.identifier.urihttp://qhs.journals.isu.ac.ir/article_2397.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/129533
dc.description.abstractدانشمندان شیعه بر اساس سیاق درونی آیة تبلیغ (مائده: 67) و با تأکید بر روایات صحیحی که ذیل این آیه در کتب روایی فریقین وجود دارد، ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) نتیجه گرفته­اند. در مقابل تفاسیر اهل سنت در تمام دوره­ها با تکیه بر دلایلی که در صدر آنها توجه به «سیاق آیات» قرار دارد، از پذیرش این استدلال سر باز زده­اند. برخی دانشمندان شیعه در مقام پاسخ به این شبهه ادعا می‏کنند که میان آیة تبلیغ و آیات قبل و بعد آن ارتباط معنایی وجود ندارد و لذا این سیاق آیات، از حجیت ساقط است. این پژوهش نشان می­دهد انسجام معنایی آیات قبل و بعد از آیة تبلیغ، نه تنها تضادی با ارتباط این آیه با ولایت امیر مؤمنان علی(ع) ندارد، بلکه خود دلیلی محکم بر وجود چنین ارتباطی است. همچنین با توجه به دلالت سیاق، می­توان به معنای ولایت نیز در همین آیات دست یافت. در این آیات تعبیر «ما آُنزِل» در ارتباط با مفهوم ولایت به کار رفته و از جاری شدن ولایت خدا بر رسولش و برخی مؤمنان خاصّ صحبت شده است. در تمام این سیاق، قوم یهود و اعتقاد باطل آنان به عنوان اصلی­ترین دشمنان ولایت معرفی می­شوند.fa_IR
dc.format.extent359
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه امام صادق علیه السلامfa_IR
dc.publisherImam Sadiq(as) Universityen_US
dc.relation.ispartofمطالعات قرآن و حدیثfa_IR
dc.relation.ispartofQuran and Hadith Studies‎en_US
dc.subjectولایتfa_IR
dc.subjectآیة تبلیغfa_IR
dc.subjectانسجام معنایی آیاتfa_IR
dc.subjectغدیرfa_IR
dc.subjectتفسیر قرآن کریمfa_IR
dc.subjectعلوم قرآنیfa_IR
dc.titleواکاوی مفهومی و مصداقی آیه تبلیغ بر اساس دلالت سیاقfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue1
dc.citation.spage293
dc.citation.epage314


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد