واکاوی مفهومی و مصداقی آیه تبلیغ بر اساس دلالت سیاق
(ندگان)پدیدآور
مومنی, عابدینضیاءفر, حامدنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
دانشمندان شیعه بر اساس سیاق درونی آیة تبلیغ (مائده: 67) و با تأکید بر روایات صحیحی که ذیل این آیه در کتب روایی فریقین وجود دارد، ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را پس از پیامبر گرامی اسلام(ص) نتیجه گرفتهاند. در مقابل تفاسیر اهل سنت در تمام دورهها با تکیه بر دلایلی که در صدر آنها توجه به «سیاق آیات» قرار دارد، از پذیرش این استدلال سر باز زدهاند. برخی دانشمندان شیعه در مقام پاسخ به این شبهه ادعا میکنند که میان آیة تبلیغ و آیات قبل و بعد آن ارتباط معنایی وجود ندارد و لذا این سیاق آیات، از حجیت ساقط است. این پژوهش نشان میدهد انسجام معنایی آیات قبل و بعد از آیة تبلیغ، نه تنها تضادی با ارتباط این آیه با ولایت امیر مؤمنان علی(ع) ندارد، بلکه خود دلیلی محکم بر وجود چنین ارتباطی است. همچنین با توجه به دلالت سیاق، میتوان به معنای ولایت نیز در همین آیات دست یافت. در این آیات تعبیر «ما آُنزِل» در ارتباط با مفهوم ولایت به کار رفته و از جاری شدن ولایت خدا بر رسولش و برخی مؤمنان خاصّ صحبت شده است. در تمام این سیاق، قوم یهود و اعتقاد باطل آنان به عنوان اصلیترین دشمنان ولایت معرفی میشوند.
کلید واژگان
ولایتآیة تبلیغ
انسجام معنایی آیات
غدیر
تفسیر قرآن کریم
علوم قرآنی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq(as) University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهراندانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه تهران
شاپا
2008-32112228-6632




