| dc.contributor.author | منصوری, عباسعلی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T22:15:14Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T22:15:14Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T22:15:14Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T22:15:14Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-08-23 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-06-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-07-26 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-05-05 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | منصوری, عباسعلی. (1397). تحلیل دیدگاه ناصرخسرو درباره چیستی سعادت انسان. انسان پژوهی دینی, 15(39), 83-102. doi: 10.22034/ra.2018.32746 | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 6024-2251 |  | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22034/ra.2018.32746 |  | 
| dc.identifier.uri | http://raj.smc.ac.ir/article_32746.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/128370 |  | 
| dc.description.abstract | <strong>ناصرخسرو مفهوم سعادت را ذیل تعابیر و مفاهیم متعدد دینی و فلسفی طرح و پیگیری می</strong><strong></strong><strong>کند؛ مفاهیمی همچون ثواب و عقاب، بهشت و جهنم، تشبه به صانع، فرشته شدن و رسیدن به لذات عقلانی</strong><strong>. </strong><strong>اما مفهومی که وی بیشتر بر آن تأکید و تصریح دارد و مفاهیم دیگر را به آن تأویل میکند و میتوان آن را وجه جمع تمام تعابیر ناظر به سعادت دانست، مفهوم علم است. در زبان ناصرخسرو شواهد صریح و فراوانی دال بر یکسانی سعادت و علم، و در مقابل یکسانی شقاوت و رنج با جهل وجود دارد. </strong><strong>در این مقاله بهتفصیل </strong><strong>چگونگی ارجاع و تأویل مفاهیم ثواب و عقاب، بهشت و دوزخ، لذت و رنج، کمال، تشبه به باری و فرشتگی و فرشته شدن، به علم و جهل</strong><strong> نشان داده شده است. </strong><strong>با این حال بهنظر میرسد مناسبترین مفهومی که میتواند بیانگر دیدگاه ناصرخسرو در باب ماهیت سعادت باشد، مفهوم «بازگشت» است؛ زیرا هم چرایی یکسانانگاری علم و سعادت در نظام فکری ناصرخسرو را</strong><strong> روشن</strong><strong> میکند و هم مهمتر از آن اینکه، مفهوم «بازگشت» با سایر مفاهیم کلیدی فلسفی ـ دینی در اندیشه ناصرخسرو همچون امام، شریعت، نسبت عالم ماده با عالم شریعت و تعلیم سازگاری و همخوانی بیشتری دارد. ازاین</strong><strong></strong><strong>رو در نظام فکری ناصرخسرو و در ادبیات فلسفی ـ کلامی او سعادت را باید در مفهوم و تعبیر بازگشت به موطن اصلی خویش، و شقاوت را در غربت ماندن از وطن خویش پیگیری نمود.</strong> | fa_IR | 
| dc.format.extent | 885 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی (ره) | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | انسان پژوهی دینی | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Religious Anthroplogy | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22034/ra.2018.32746 |  | 
| dc.subject | ناصرخسرو | fa_IR | 
| dc.subject | سعادت | fa_IR | 
| dc.subject | شقاوت | fa_IR | 
| dc.subject | علم | fa_IR | 
| dc.subject | بازگشت | fa_IR | 
| dc.title | تحلیل دیدگاه ناصرخسرو درباره چیستی سعادت انسان | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار گروه فلسفه دانشگاه رازی | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 15 |  | 
| dc.citation.issue | 39 |  | 
| dc.citation.spage | 83 |  | 
| dc.citation.epage | 102 |  |