عوامل مرتبط با رفتار بازاریابی (نحوه فروش) زیتونکاران شهرستان طارم
(ندگان)پدیدآور
چگینی, سمیهشمس, علیقیدی, احمدکرمی دهکردی, اسماعیلنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زیتونکاران به روشهای مختلفی محصولات خود را به بازار عرضه میکنند و رفتار بازاریابی آنها تحت تأثیر متغیرهای مختلف با همدیگر فرق میکند. با توجه به اهمیت راهبردی زیتون در اقتصاد کشاورزی شهرستان طارم، تحقیق توصیفی- همبستگی حاضر با هدف بررسی رفتار بازاریابی زیتونکاران از نظر نحوه فروش و عوامل مرتبط با آن در شهرستان طارم صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق را کلیه زیتونکاران شهرستان طارم در سال 1392 تشکیل میدادند (7500 نفر)، که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و از طریق روش نمونهگیری چند مرحلهای تصادفی160 زیتونکار بهعنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن از طریق نظرات صاحبنظران و کارشناسان مرتبط مورد تأیید واقع شد و پایایی آن نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ برای شاخصهای ترکیبی بیشتر از 7/0 بهدستآمد. نتایج تحقیق نشان داد که زیتونکاران به سه روش سبز، شکسته و کنسروی محصول زیتون را به بازار عرضه میکنند و متغیرهایی مانند سن، قیمت فروش، کمیت و کیفیت تولید، مساحت باغ، تعداد کلاسهای ترویجی شرکت کرده و میزان ریسکپذیری باغداران با رفتار بازاریابی آنها دارای ارتباط معنیداری میباشد.
کلید واژگان
زیتونکارانرفتار بازاریابی
شهرستان طارم
عوامل موثر
ترویج و آموزش کشاورزی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه تربت حیدریهuniversity of torbat heydarieh
سازمان پدید آورنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجاناستادیار ترویج و آموزش کشاورزی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
استادیار گروه ترویج و اقتصاد کشاورزی، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
دانشیار ترویج کشاورزی و توسعه روستایی، گروه ترویج، ارتباطات و توسعه روستایی، دانشگاه زنجان
شاپا
2383-26572383-1995