نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرامرزی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorخلیلی, میثمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:06:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:06:02Z
dc.date.available1399-07-08T22:06:02Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:06:02Z
dc.date.issued2018-05-22en_US
dc.date.issued1397-03-01fa_IR
dc.date.submitted2018-06-22en_US
dc.date.submitted1397-04-01fa_IR
dc.identifier.citationفرامرزی, جواد, خلیلی, میثم. (1397). «تحلیل ساختار داستان ضیف ابراهیم (ع) و قوم لوط (ع) در رکوع هفتم سورۀ هود». پژوهشنامه معارف قرآنی, 9(32), 77-103. doi: 10.22054/rjqk.2018.33409.1722fa_IR
dc.identifier.issn2008-9252
dc.identifier.issn2538-2012
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2018.33409.1722
dc.identifier.urihttp://rjqk.atu.ac.ir/article_9272.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/125048
dc.description.abstractمکتب ساختارگرایی از جمله مکاتبی است که امروزه در حیطة نقد و تحلیل مسائل ادبی دیدگاه‌ها و ایده‌های جدیدی را به میدان ادب وارد کرده‌است و عموماً با استقبال فراوانی روبه‌رو شده‌است. مکتب ساختارگرایی در تحلیل قصص <em>قرآن کریم</em> کاربرد فراوانی دارد. یکی از جنبه‌های اعجاز هنری و تأثیرگذاری <em>قرآن کریم</em>، داستان‌های قرآنی و ساختار و درون‌مایۀ آن‌هاست، به‌گونه‌ای که شیواترین ابزار بیان، انتقال مفاهیم و انگاره‌های مورد نظر خداوند، روایت و به تصویر کشیدن وقایع در قالب «قصه» است. بر اساس این پژوهش که با روش توصیفی‌ـ تحلیلی و با هدف ساختارشناسی روایت ضیف ابراهیم<sup>(ع)</sup> و قوم لوط در رکوع هفتم سورة هود، (فهرست موضوعی شامل آیات 69 تا 83 این سوره) نگارش یافته‌است، طرح و پیرنگ رکوع مبتنی بر رابطۀ علت و معلول است و حوادث داستان در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر هستند. زاویۀ دید در رکوع بیشتر موارد به ‌صورت سوم شخص (دانای کل) است و راوی (خداوند) بر داستان احاطة کامل دارد. شخصیت‌های داستان که هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند، عبارتند از: ابراهیم<sup>(ع)</sup>، همسر ابراهیم<sup>(ع)</sup>، فرشتگان بشارت و عذاب، لوط<sup>(ع)</sup>، قوم لوط<sup>(ع)</sup> و همسر لوط<sup>(ع)</sup>. طبق رکوع، کنش‌های داستان با محوریت دو پردۀ اصلی داستان رخ می‌دهد. محور پردۀ نخست، ابراهیم<sup>(ع)</sup> است که به او بشارت می‌دهند. محور پردۀ دوم، لوط<sup>(ع)</sup> است که فرشتگان عذاب قوم‌ او را ابلاغ می‌کنند. گفتگوهایی میان اشخاص حاضر در داستان صورت گرفته که به داستان جلوۀ هنری خاصی می‌بخشد. صحنه‌پردازی در دو قالب زمان و مکان، به تصورات ذهنی خواننده برای ملموس‌سازی داستان کمک می‌کند. هر یک از عناصر قصه، با هدف تربیتی خاصی، ایفای نقش می‌کنند که در نهایت، هدف اصلی داستان یعنی بُعد هدایتی را محقق می‌سازند.fa_IR
dc.format.extent516
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییfa_IR
dc.publisherدانشگاه علامه طباطباییen_US
dc.relation.ispartofپژوهشنامه معارف قرآنیfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهشنامه معارف قرآنیen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22054/rjqk.2018.33409.1722
dc.subjectتعارضfa_IR
dc.subjectآیة 15 سورة نساءfa_IR
dc.subjectآیة 16 سورة نساءfa_IR
dc.subjectآیة 2 سورة نورfa_IR
dc.subject‌ نسخfa_IR
dc.title«تحلیل ساختار داستان ضیف ابراهیم (ع) و قوم لوط (ع) در رکوع هفتم سورۀ هود»fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی - ترویجیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکدة آمل، آمل، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue32
dc.citation.spage77
dc.citation.epage103


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد