• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جاده
    • دوره 28, شماره 103
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جاده
    • دوره 28, شماره 103
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی علل گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت به‌جای استفاده از حمل‌ و نقل عمومی

    (ندگان)پدیدآور
    جوادیان, رضانادرپور, محمدرضاحسن زاده, محمدرضانادری, جعفر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    347.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    یکی از دغدغه‌های مهم شهرهای بزرگ، حجم بالای ترافیک است، استفاده از حمل‌ونقل عمومی، ایمنی بیشتری را به‌همراه دارد و یک راه‌حل اثبات شده برای حل این معضل است. به دلایلی که در این تحقیق به آن پرداخته می‌شود، افراد بسیاری علاقه‌مند به استفاده از موتورسیکلت در سطح شهرها هستند. هدف از انجام این پژوهش، بررسی علل گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت به‌جای استفاده از حمل‌ونقل عمومی در شهر قم است. با مصاحبه با خبرگان، متغیرهای تاثیرگذار بر استفاده از موتورسیکلت تعیین شدند؛ متغیرهایی شامل: عوامل اقتصادی، عوامل مربوط به کیفیت زیرساخت، عوامل مربوط به ترافیک شهری و عدم وجود فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی. در این تحقیق، از روش توصیفی- پیمایشی برای بررسی فرضیه‌ها و پاسخ‌گویی به سوالات تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق، شامل موتورسواران متخلفی است که موتورسیکلت آنها در یک ماه اخیر توقیف شده است؛ حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان، 341 نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری داده‌های موردنیاز در این تحقیق از پرسش‌نامه محقق ساخته استفاده شده است. در این تحقیق از آزمون تحلیل عاملی تاییدی و سپس از مدل معادلات ساختاری جهت روایی پرسشنامه استفاده شده است. جهت تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده و بررسی فرضیه‌های تحقیق از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، هر چهار فرضیه با اطمینان 95 درصد تائید شدند. یعنی متغیرهای عوامل اقتصادی، عوامل مربوط به کیفیت زیرساخت، عوامل مربوط به ترافیک شهری و عدم وجود فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی بر گرایش شهروندان به استفاده از موتورسیکلت در شهر قم تاثیرگذار هستند.
    کلید واژگان
    موتورسیکلت
    عوامل اقتصادی
    کیفیت زیرساخت
    ترافیک شهری
    فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل

    شماره نشریه
    103
    تاریخ نشر
    2020-06-21
    1399-04-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، دانشکده علوم و فنون راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
    استادیار، دانشکده منابع انسانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
    دانش آموخته کارشناسی‌ارشد،‌ دانشکده علوم و فنون راهنمایی و رانندگی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران

    شاپا
    1735-062X
    2676-4261
    URI
    http://road.bhrc.ac.ir/article_110108.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/124360

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب