• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جاده
    • دوره 27, شماره 99
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جاده
    • دوره 27, شماره 99
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی پایداری تونل به روش منحنی مشخصه زمین با استفاده از الگوریتم ماشین یادگیری

    (ندگان)پدیدآور
    دستاران, نادرعسگری‌لو, احسانپارسه, سعیدجلالی مقدم, متین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    564.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به توسعه روز افزون فضاهای زیرزمینی، ارزیابی پایداری و تعیین رفتار توده سنگ از مباحث مهم فضاهای زیر زمینی برای ایمنی و بهینه سازی پروژه می باشد. در سال های اخیر کرنش بحرانی به عنوان مهمترین شاخص برای ارزیابی پایداری و مچاله شوندگی تونل مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر روش­های مختلفی برای تعیین کرنش بحرانی ذات توده سنگ وجود دارد. پارامتر کرنش بحرانی یک شاخص است که اجازه می­دهد تا درجه ای از پتانسیل مچاله شوندگی بر حسب کمیت سنجیده شود. از آن به عنوان سطح کرنش در پیرامون تونل که فراتر از آن باعث بی ثباتی و مشکلات مچاله شوندگی که به احتمال زیاد رخ می دهد یاد شود. همچنین مقدار کرنش بحرانی در ارزیابی پایداری تونل به روش نمودار مشخصه زمین بسیار کاربرد دارد. تاکنون، تلاش هایی بسیار زیادی برای تعیین کرنش بحرانی شده است، که سه روش پر کاربرد در این مطالعه بیان می شود. همچنین برای تعیین پتانسیل مچاله شوندگی در همه مطالعات­ها کمیت مچاله شوندگی 1% بر آورد شده است. با توجه به اینکه نتایج بدست آمده از روش های مختلف برای تعیین کرنش بحرانی، با استفاده از پارامترهای متفاوت و نتایج متفاوتی با هم دارند، در این پژوهش با استفاده از هوش مصنوعی برای دقیق شدن نتایج تلاش می شود. بدین منظور از الگوریتم هوشمند ماشین یادگیری در نرم‏افزار داده‏کاوی Rapidminer استفاده خواهد شد. در پژوهش حاضر، با جمع آوری اطلاعات ارائه شده از  تونل های مختلف در مقالات معتبر، شرایط موجود به سه وضعیت پایدار، نیمه پایدار و ناپایدار تعریف می شود. خروجی ها ماشین یادگیری شامل رابطه پارامترها بر اساس شرایط موجود در تونل،تاثیر هر کدام از پارامترها بر دیگری با توجه به شرایط تونل می باشد.
    کلید واژگان
    الگوریتم ماشین یادگیری
    تغییر شکل تونل
    پایداری تونل
    کرنش بحرانی
    مچاله شوندگی

    شماره نشریه
    99
    تاریخ نشر
    2019-07-23
    1398-05-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، دانشکده فنی مهندسی نیایش، دانشگاه تهران مرکز، تهران، ایران
    دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد، مهندسین مشاور ساحل امید ایرانیان، تهران، ایران
    دانش‌آ‌موخته کارشناسی ارشد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
    دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، تهران، ایران

    شاپا
    1735-062X
    2676-4261
    URI
    http://road.bhrc.ac.ir/article_91298.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/124356

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب