ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری
(ندگان)پدیدآور
مبارکی, امیدتمری, یاورنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رﺷﺪ روز اﻓﺰون ﺷﻬﺮ ﻧﺸﻴﻨﻲ، ﺟﻤﻌﻴﺖ ﺷﻬﺮی و ﺑﻪ ﺗﺒﻊ آن رﺷﺪ ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور و رﻓﺖ و آﻣـﺪ ﻫﺎی ﺳـﺎﻛﻨﺎن ﺷـﻬﺮ ﺑـﺎ وﺳﺎﻳﻞ ﻧﻘﻠﻴﻪ ﻣﻮﺗﻮری در ﺳﻄﺢ ﺑﺮون و درون ﺷﻬﺮی، ﻣﺸﻜﻼت ﺑﺴﻴﺎری را در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﺣﻤـﻞ و ﻧﻘـﻞ اﻳﺠـﺎد ﻧﻤـﻮده اﺳﺖ . ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻌﻀﻼت ﺗﺮاﻓﻴﻚ، ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و آﻟﻮدﮔﻲ ﻫﻮا ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ و ﻃﺮﺣﻬﺎی ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ اﺟـﺮا ﻣﻲ ﮔﺮدد. ﻳﻜﻲ از ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺟﺮای ﻋﻤﻠﻲ و صحیح آن ﻣﻲ ﺗﻮان ﺗﺎ ﺣﺪ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﻲ آراﻣﺶ را ﺑـﻪ ﺳﻴﺴـﺘﻢ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ و ﻋﺒﻮر و ﻣﺮور ﺷﻬﺮی ﺑﺎز ﮔﺮداﻧﺪ، ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ اﻧﺴﺎن ﮔﺮا ( ﭘﻴﺎده روی- دوﭼﺮﺧﻪ سواری) ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ. روش این تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و جمع اوری اطلاعات به روش اسنادی و میدانی انجام شده است. هدف تحقیق ارزیابی وضعیت طبیعی و کالبدی شهر ارومیه به منظور گسترش دوچرخه سواری است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که؛ در انتخاب مسیرهای دوچرخه سواری علاوه بر عوامل کالبدی، توپوگرافی(شیب) و اقلیم نیز بسیار تأثیر گذار هستند با توجه به اینکه مسیرهای دوچرخه به مسیرهای انحصاری، نیمه انحصاری و مختلط تقسیم میشوند. فقط در تعداد محدودی از خیابانهای اصلی شهر ارومیه (خیابان دکتر بهشتی، خیابان مافی ساحلی، خیابان والفجر و...) امکان ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری وجود دارد.
کلید واژگان
حمل و نقلدوچرخه سواری
مکانی گزینی
شهر ارومیه
شماره نشریه
91تاریخ نشر
2017-06-221396-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده علوم انسانی، گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه مراغه، آذربایجان شرقی، ایراندانش آموخته کارشناس ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی مرند، آذربایجان شرقی، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




