برنامهریزی استراتژیک در صنعت حمل و نقل مطالعه موردی: شرکت حمل و نقل داخلی فجر جهاد
(ندگان)پدیدآور
سیروس, کاوه محمدآقازاده, محمدرضانظری, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در سایهی بکارگیری مفاهیم مدیریت استراتژیک عموماً شرکتها عملکرد مطلوب تری از خود به نمایش میگذارند. یکی از مدل های حوزه مدیریت استراتژیک، مدل مدیریت استراتژیک مبنا است. این مدل یک مدل ترکیبی تقریباً مناسب برای سازمانهای ایرانی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین استراتژی شرکت حمل و نقل داخلی فجر جهاد بر اساس مدل مبنا انجام شده است. دراین راستا ابتدا با توجه به مدل مذکور با تشکیل کمیته راهبری جهت انجام مطالعات مجموعه ی اول مدل (شناخت استراتژیک) اقدام وسپس براساس نتایج بدست آمده، تدوین ارکان جهت ساز در دستور کار قرار گرفت. مبتنی بر بررسی های استراتژیک، ارکان جهت ساز و با استفاده از الگویIEFE ، استراتژی کلان شرکت از نوع استراتژی نگهداشت و تلاش برای حفظ وضعیت نسبی موجود، بدست آمد. با توجه به رویکرد های متعدد، اهداف کلان و استراتژی های اصلی برای شرکت تدوین شده و درنهایت براساس نظر گروه مشاور در جهت تحقق چشم انداز و ماًموریت سازمان با استفاده از روشQSPM استراتژی های طراحی شده اولویت دهی شدند. این استراتژی ها به ترتیب اولویت عبارتند از: 1.همراستا سازی با هیئت مدیره صباجهاد (هولدینگ بالاسری)، صندوق بازنشستگی وزارت کشور و آتیه صبا. 2. نفوذ در بازار داخلی با محوریت شرکتهای تابعه صبا جهاد، آتیه صبا و نیز درسطح منطقه. 3.گذر از دوره عمر سازمانی رشد سریع به دوره تکامل سازمانی (توسعه سازماندهی و نظام مندی سازمانی) 4.نهادینه سازی مدیریت کیفیت جامع در سطح فعالیت شرکتها.
کلید واژگان
مدیریت استراتژیکمطالعه موردی
برنامهریزی استراتژیک
مدل مدیریت استراتژیک مبنا
شماره نشریه
94تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
استادیار، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مدیر بازاریابی و پروژه شرکت مشاوران تعالیسازان، تهران، ایران
دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشاور سازمان، تهران، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




