مروری بر مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی
(ندگان)پدیدآور
باقریان, پدرامآقابیک, کیواننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زیرساختهای حملونقلی سرمایههای ملی هر کشور محسوب میشوند. شبکههای جادهای از مهمترین زیرساختهای حملونقلی میباشند، که مقدار زیادی از بودجهها صرف هزینههای ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری آنها میشود. روسازی این جادهها نیاز به نگهداری مداوم دارند و تحت شرایط محیطی و ترافیکی همواره روبه زوالاند. در کشورهایی که اکثر جابجاییها از طریق شبکه حملونقل جادهای صورت میگیرد، اهمیت یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد و مدرن مشهودتر است. در واقع مهمترین عامل تعیینکننده یک سیستم مدیریت روسازی کارآمد، قدرت تخمین شرایط آینده بر اساس وضعیت فعلی و ارایه اقدامات پیشگیرانه است. در هر روسازی همیشه یک زمان بهینه انجام اقدامات تعمیر و بهسازی وجود دارد. چنانچه اقدامات لازم در این مرجله صورت نگیرد، سرعت رشد خرابیها و هزینههای نگهداری با نرخ شدیدتری افزایش مییابند. مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بهترین ابزار برای تعیین این زمان بهینه میباشند. در این مقاله، در مورد لزوم استفاده از مدلهای پیشبینی عملکرد روسازی بحث شده و انواع مدلها معرفی شده و نقاط ضعف و قوت آنها ارایه شده است. همچنین با بررسی دقت پیشبینی و کارایی این مدلها و بررسی ضوابط کالیبراسیون آنها و همچنین میزان دادهها و امکانات مورد نیاز هر یک از آنها به مقایسه دقیق آنها پرداخته میشود.
کلید واژگان
سیستم مدیریت روسازیعملیات تعمیر و نگهداری
مدل پیشبینی عملکرد روسازی
اقدامات پیشگیرانه
شماره نشریه
93تاریخ نشر
2017-12-221396-10-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایراناستادیار، دانشکده عمران، دانشگاه تهران، تهران، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




