برنامه ریزی پرواز در افق زمانی کوتاه مدت
(ندگان)پدیدآور
رشیدی کمیجان, علیرضاجمشیدی, نسیبهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه صنعت حمل و نقل هوایی، به عنوان یکی از مهمترین محورهای رشـد در کشـورهای توسـعه یافتـه و در حـال توسـعه، مطـرحمیباشد. بخش هوایی به دلیل رشد روز افزون و نیاز به توسعه زیر بنایی این صنعت، از اهمیت بسزایی برخوردار است. رقابت شدیدبین خطوط هوایی و بالا رفتن سطح توقع مسافران، منجر به طرح مسائل پیچیده زمانبندی و برنامـهریـزی شـده اسـت، بـه طوریکـهنیازمند مدلها و روشهای جدید برای حل این گونه مسائل میباشد. مشکلات برنامهریزی که این روزها مدیران فرودگاه و خطـوطهوایی با آن مواجه میشوند بسیار پیچیدهتر از مسائل برنامهریزی سنتی میباشد. در این مقالـه، یـک مـدل ریاضـی بـرای زمانبنـدیپروازهای یک فرودگاه در افق یک روزه ارائه شده که مواردی نظیر تخصیص ناوگان، تخصیص گیت و زمانبندی و توالی پروازها نیـزدر آن دیده شده است. در این مقاله، زمانبندی پروازها به صورتی انجام می گیرد که تعادل در بازههای زمانی مختلف ایجاد شود. بهبیان دیگر، مدل سعی می کند از تراکم پروازها در یک یا چند بازه زمانی پرهیز کرده و پروازها را بطور متعادل در بازه های مختلـفزمانی برنامه ریزی کند و در عین حال، محدودیتهای مختلف موجود در مسئله زمانبندی پرواز را نیز تضـمین نمایـد. ایـن مسـأله بـهصورت یک مدل عدد صحیح مختلط مدلسازی و با روش دقیق به کمک نرم افزار GAMSحل شده است
کلید واژگان
زمانبندی پروازتخصیص ناوگان
تخصیص گیت
شماره نشریه
92تاریخ نشر
2017-11-221396-09-01
ناشر
مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازیسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایراندانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
شاپا
1735-062X2676-4261




