گفتوگو و گفتوگومندی در تکوین رمان شبچراغ
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رمان به عنوان یک اثر ادبی، تقلیدی از زندگی واقعی است و به همان میزان که گفتوگو در زندگی عادّی کاربرد دارد، از برجستهترین شاخصهها و از مهمترین اجزای رمان نیز به شمار میآید؛ امّا چنانکه میدانیم، مکالمه از دیدگاه باختین مسئلهای فراتر از گفـتوگوهای صرف داستـانی است. از نظـر او هر اثر ادبی از دیدگاه مکالـمهگرایی در دو سطح قابل مطالعه است. از یک سو هر اثر ادبی پاسخی است به آثار پیش از خود و انتظار پاسخ از آثار پس از خود را دارد. از دیگر سو، رمان عرصهای است که در آن گفتار شخصیّتها فارغ از تضاد یا همسویی با نویسنده مجال ظهور مییابد و به این ترتیب رمان چندآوایی بیشترین قابلیّت را برای حضور گفتوگومند ی دارد. در مقالة پیش رو، انواع گفتوگو در رمان شبچراغ، نوشتۀ جمال میرصادقی از نظر کاربردی طبقهبندی و تحلیل گردیده و با توجّه به آرای باختین شاخصههای رمان چندآوایی در آن بررسی شده است. نتیجۀ به دست آمده نشان میدهد که بسامد کاربردهای گفتوگو در رمان شبچراغ متناسب با پیرنگ و موضوع رمان متغیّر است و بیشترین کاربرد گفتوگوها در معرّفی شخصیّتها دیده میشود. همچنین رمان یادشده از امکانات گفتوگومندی در رمانهای چندآوایی برخورداراست.
کلید واژگان
کلیدواژهها: رمان شبچراغمیرصادقی
باختین
گفتوگو و گفتوگومندی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2014-01-211392-11-01
ناشر
دانشگاه رازیشاپا
2676-65312676-654X



