دوره 8, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • ریخت‌شناسی قصّه‌های تقدیر، تمتی و تیزتن از افسانه‌های مردم ایران با الگوی پراپ 

    علامی, ذوالفقار؛ احمدی, حدیث (دانشگاه رازی, 2019-05-22)
    یکی از بهترین و دقیق‌ترین شیوه‌های طبقه‌بندی و تجزیه و تحلیل ساختار و قالب قصّه‌ها، الگوی ریخت‌شناسی پراپ است. پراپ با مطالعه قصّه‌های پریان روسی به این نتیجه رسید که این قصّه‌ها به‌رغم تنوع و تکثر از نوعی وحدت و همانندی ...

  • بررسی رمان دورا برودر براساس نظریۀ ژنت 

    شعبانی فر, شهرزاد؛ فهیم کلام, محبوبه (دانشگاه رازی, 2019-05-22)
    دورا برودر اثر شاخص پاتریک مودیانو، نویسندۀ فرانسوی عصر حاضر است. در این اثر مودیانو با به­تصویرکشیدن وضعیت تبعیدشدگان در طول جنگ و جستجوی دختر جوانی به نام دورا، زندگی او را به دقیق­ترین شکل ممکن روایت می­کند. ...

  • تحلیل عناصر روایی داستان موش و گربه شیخ بهایی 

    هوشنگی, فاطمه؛ مالمیر, محمد ابراهیم (دانشگاه رازی, 2019-05-22)
    موش و گربه شیخ بهایی، یکی از داستان­ها­ی رمزی و تمثیلی است که از ویژگی اسلوب داستان در داستان برخوردار است و نویسنده در آن به ملامت صوفیۀ عصر خویش می­پردازد. این اثر که مجموعه­ای از 34 داستان و حکایت تودرتوی رمزی در موضوعات ...

  • خوانش داستان الفقراء براساس گفتمان انتقادی فِرکلاف 

    کریمی, عباس؛ سبزیان پور, وحید (دانشگاه رازی, 2019-05-22)
    تحلیل گفتمان انتقادی تحوّلی در ساختار نقد بین­رشته­ای است. پرچم­دار آن فِرکلاف با نگرشی ساختارمدار سعی در برملا ساختن زوایای پنهان متون دارد. هدف الگوی مذکور بازخوانی قدرت و ایدئولوژی برخاسته از آن در تولید هر متنی است. ...

  • تحلیل محتوا و فرم داستان به کی سلام کنم با رویکرد جامعه شناختی 

    زارعی, فخری؛ صفری, جهانگیر (دانشگاه رازی, 2019-05-22)
    هر اثر ادبی بازتابندة مسائل اجتماعی و تصویری از جامعة عصر نویسنده است. شناخت این مسائل در آثار ادبی بر پایة جامعه‌شناسی قابل دریافت است. جامعه‌شناسی ادبیات، اثر ادبی را پدیده‌ای اجتماعی می‌داند زیرا ساختار جهان اثر ادبی ...

  • بررسی جلوه های گروتسک در آثار بهرام صادقی و اوژن یونسکو 

    اسدی, علی رضا؛ شوهانی, علی رضا؛ اسماعیلی نیا, فاطمه (دانشگاه رازی, 2019-05-22)
    گروتسک سبکی در هنر و ادبیّات است که براساس آن دو حسّ ناسازگار ترس و خنده به ‌صورت هم‌زمان به مخاطبان إلقا می­شود. امروزه این مفهوم توصیف­کنندة دنیای پریشان و ازخودبیگانۀ انسان معاصر است و نمایش­دهندۀ دنیایی آشنا از چشم‌اندازی ...