تحلیل محتوا و فرم داستان به کی سلام کنم با رویکرد جامعه شناختی
(ندگان)پدیدآور
زارعی, فخریصفری, جهانگیر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هر اثر ادبی بازتابندة مسائل اجتماعی و تصویری از جامعة عصر نویسنده است. شناخت این مسائل در آثار ادبی بر پایة جامعهشناسی قابل دریافت است. جامعهشناسی ادبیات، اثر ادبی را پدیدهای اجتماعی میداند زیرا ساختار جهان اثر ادبی بازتاب واقعیتهای اجتماعی یا بیان نمادین آنها است. پژوهش حاضر با توجّه به نظریات جامعهشناسی، بهویژه نظریات گلدمن به تحلیل داستان به کی سلام کنم دانشور پرداخته و آن را در حوزة فرم و محتوا مورد بررسی قراردادهاست. نتایج این پژوهش نشان میدهد؛ دانشور نویسندهای واقعگرا و آشنا به مسائل پیرامون خود و اجتماع است. او با محوریت قرار دادن زن، وضعیت و حقوق نادیده گرفتهشدة او را نشانمیدهد و نسبت به آن انتقاد دارد. همچنین دینداری ظاهری، تبعیض طبقاتی و فقر را مورد نقد قرارمیدهد. یأس، خرافهگرایی و مردستیزی از دیگر مسائل مطرحشده در این داستان است که جنبههای روانشناسانة داستان را بیانمیکند. در حوزة فرم نیز به عناصر مهمی از داستان اشارهشدهاست که در راستای محتوا به کارگرفتهشدهاند. انتخاب عنوان و شروع مناسب از شگردهای داستانپردازی دانشور است. شخصیّتها نیز در این داستان واقعی و باورپذیر ساخته و پرداختهشدهاند و شخصیّتپردازی در جهت موضوع داستان شکل گرفتهاست. واکاوی روایتِ راویِ درون داستانی و راویِ برون داستانی، نشان میدهد؛ نویسنده از روایت جهت ارائة ساختار حاکم بر جامعه استفاده کردهاست. همچنین نویسنده با استفاده از لحن زنانه، مهارت در فضاسازی داستان، فضای استبدادی عصر خود را نشان دادهاست.
کلید واژگان
نقد جامعهشناسیعناصر داستان
محتوا
فرم
دانشور
ادبیات داستانی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-05-221398-03-01
ناشر
دانشگاه رازیسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرداستاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهرکرد
شاپا
2676-65312676-654X



