نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorراشد محصل, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorحسین زاده هرویان, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T22:02:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T22:02:30Z
dc.date.available1399-07-08T22:02:30Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T22:02:30Z
dc.date.issued2013-08-23en_US
dc.date.issued1392-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-14en_US
dc.date.submitted1395-03-25fa_IR
dc.identifier.citationراشد محصل, محمدرضا, حسین زاده هرویان, فاطمه. (1392). بررسی پیرنگ، شخصیت پردازی، توصیف، زاویه دید و تصویرپردازی در داستان نبرد رستم با دیو سپید. متن شناسی ادب فارسی, 5(2), 121-138.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5486
dc.identifier.issn2476-3268
dc.identifier.urihttp://rpll.ui.ac.ir/article_19361.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/123724
dc.description.abstractداستان نبرد رستم با دیو سپید، منزل هفتم از منازل هفتگانة رفتن رستم به مازندران است. این مقاله شامل دو بخش است. در بخش اول مقاله یا مقدمه، اطّلاعاتی در مورد مسألة تحقیق و سؤال‌های پژوهش بیان می‌شود. بخش دوم مقاله شامل شش فصل است. در فصل اول طرح داستان نبرد رستم با دیو سپید بررسی می شود و رویدادهایی که در طراحی ساختار داستان مؤثّر است، ارائه می‌شود. شخصیت پردازی در داستان در فصل دوم ارزیابی می‌شود. در این فصل، شخصیت‌های اصلی و فرعی را به طور کامل معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های شخصیتی آنها را که در داستان بیان شده است، ارائه می‌دهیم. در فصل سوم، روش فردوسی در توصیف رویدادهای داستان بیان می شود. در این فصل، فردوسی با کاربرد و ترکیب شیوه‌های توصیف؛ توصیف به وسیلة کنش‌ها، توصیف یا توضیح مستقیم و توصیف به یاری گفت و گو؛ توانسته است فضای داستان را برای مخاطب به صورت زنده و مستقیم طراحی کند. زاویه، دید داستان در فصل چهارم ارزیابی می شود. دیدگاه این فصل آن است که فردوسی با وجود رهبری و هدایت بیرونی شخصیت‌ها، در بخشی از صحنه‌ها، زاویه دید را از دانای کل به زاویة دید اول شخص و دوم شخص تغییر می‌دهد. فردوسی با کاربرد این شیوه توانسته است، رویدادهای داستان را در فضایی زنده به مخاطب ارائه بدهد. در فصل پنجم نیز روش تصویر پردازی فردوسی در این داستان با کاربرد صنایع ادبی و صور خیال ارزیابی می شود و دیدگاه‌ها و نتایج حاصل شده از این پژوهش نیز در پایان و در فصل ششم ارائه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent348
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت پ‍‍ژوهش وفناوری دانشگاه اصفهانfa_IR
dc.publisherUniversity of Isfahanen_US
dc.relation.ispartofمتن شناسی ادب فارسیfa_IR
dc.relation.ispartofTextual Criticism of Persian Literatureen_US
dc.subjectرستمfa_IR
dc.subjectدیو سپیدfa_IR
dc.subjectنبردfa_IR
dc.subjectپیرنگfa_IR
dc.subjectشخصیت پردازیfa_IR
dc.subjectتوصیفfa_IR
dc.subjectزاویه دیدfa_IR
dc.subjectتصویرپردازیfa_IR
dc.subjectنقد و نظریه های ادبی در متون ادب فارسیfa_IR
dc.titleبررسی پیرنگ، شخصیت پردازی، توصیف، زاویه دید و تصویرپردازی در داستان نبرد رستم با دیو سپیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue2
dc.citation.spage121
dc.citation.epage138


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد