• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی صدرا
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی صدرا
    • دوره 6, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی ارتباط بین تاب آوری و منبع کنترل در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال 1395

    (ندگان)پدیدآور
    نوروزی نیا, روح انگیزحیدری, علی احساناحمدی بصیری, الهاماحمدی مرزاله, میلاد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تاب‌آوری را فرایند تطابق موفقیت‌آمیز با تجارب آسیب زا می‌دانند. مفهوم منبع کنترل نیز به توانایی انسان در کنترل شرایط و رویدادهای محیطی اشاره دارد. تاب آوری و منبع کنترل از مولفه‌های تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان می دانند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تاب آوری و منبع کنترل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز با عملکرد تحصیلی انجام گردید.مواد و روش: این مطالعه از نوع مقطعی بود که در دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی البرز با حجم نمونه 180 نفر و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای ساده انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی، معدل کل دانشجویان و پرسشنامه های استاندارد شده تاب آوری کانر و دیویدسون؛ و منبع کنترل راتر بود. برای تجزیه و تحلیل نهایی داده­ها از نرم افزار 23 SPSS، آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار تحلیلی (ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون، تی مستقل، رگرسیون خطی چندگانه) استفاده گردید.یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین تاب آوری و منبع کنترل ارتباط معنی دار وجود داشت یعنی افراد تاب آور از منبع کنترل درونی برخوردار بودند (میزان همبستگی41/0-و 0001/0>P). اما با عملکرد تحصیلی ارتباط معناداری دیده نشد. دانشجویان پسر(008/0P=)، و غیرخوابگاهی (025/0P=) تاب آورتر از سایرین بودند. همچنین عملکرد تحصیلی در دانشجویان دختر (037/0P=)، و غیرخوابگاهی (005/0P=)  به طور معناداری بهتر از سایر دانشجویان بود.بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان غیرخوابگاهی از تاب آوری بالاتر و عملکرد تحصیلی بهتری نسبت به خوابگاهی ها برخوردار بودند. انجام مطالعات بیشتر در این طمینه پیشنهاد می شود.
    کلید واژگان
    تاب آوری
    منبع کنترل
    عملکرد تحصیلی
    دانشجویان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2017-12-22
    1396-10-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شیراز
    Shiraz University of Medical Sciences
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
    عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
    دانشجوی دکترای تخصصی آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
    دانشجوی دکترای تخصصی سلامت در بلایا و فوریت ها، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    2322-4339
    URI
    https://smsj.sums.ac.ir/article_43959.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122364

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب