نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاوسی کلاشمی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:58:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:58:10Z
dc.date.available1399-07-08T21:58:09Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:58:10Z
dc.date.issued2015-03-21en_US
dc.date.issued1394-01-01fa_IR
dc.date.submitted2014-08-12en_US
dc.date.submitted1393-05-21fa_IR
dc.identifier.citationکاوسی کلاشمی, محمد. (1394). تعیین و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات انواع زعفران بسته‌بندی شده ایران. علمی پژوهشی زراعت و فناوری زعفران, 3(1), 43-48. doi: 10.22048/jsat.2015.9611fa_IR
dc.identifier.issn2383-1529
dc.identifier.issn2383-2142
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22048/jsat.2015.9611
dc.identifier.urihttp://saffron.torbath.ac.ir/article_9611.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/122108
dc.description.abstractایران بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در سطح جهان محسوب می‌شود. با توجه به جایگاه این محصول در سبد صادرات غیرنفتی ایران، تدوین راهبرد مناسب صادرات و ثبات درآمد ارزی کشور با تمرکز فعالیت‌های بازاریابی در بازارهای هدف برخوردار از اولویت بالا ضرورتی انکارناپذیر است. پژوهش حاضر به‌منظور اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات انواع زعفران بسته‌بندی شده ایران بر مبنای داده‌های سال‌های 91-1389 صورت گرفت. در این راستا، سه رهیافت تاکسونومی عددی، TOPSIS و غربال‌گیری وزنی به کار گرفته شد. نتایج حاصل نشان داد که اولویت‌های نخست صادرات برای انواع پودر زعفران در بسته‌بندی 10 تا 30 گرم (کد تعرفه 09102014) شامل اسپانیا، امارات متحده عربی و ایتالیا، برای زعفران در بسته‌بندی کمتر از 10 گرم (کد تعرفه 09102011) شامل عربستان سعودی و اسپانیا، و برای زعفران در بسته‌بندی 10 تا 30 گرم (کد تعرفه 09102013) شامل امارات متحده عربی، اسپانیا و عربستان سعودی می‌باشند. با توجه به ویژگی و ساختار سه رهیافت مورد استفاده، در اولویت‌بندی کلی بازارها به‌منظور صادرات انواع زعفران بسته‌بندی شده استفاده از نتایج روش غربال‌گیری وزنی و TOPSIS و در اولویت‌بندی بازارهای همگن (به لحاظ شاخص‌های مورد استفاده برای اولویت‌بندی)، کاربرد نتایج روش تاکسونومی عددی توصیه می‌شود.fa_IR
dc.format.extent537
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربت حیدریهfa_IR
dc.publisherUniversity Of Torbat Heydariehen_US
dc.relation.ispartofعلمی پژوهشی زراعت و فناوری زعفرانfa_IR
dc.relation.ispartofSaffron agronomy and technologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22048/jsat.2015.9611
dc.subjectتاکسونومی عددیfa_IR
dc.subjectTOPSISfa_IR
dc.subjectغربال‌گیری وزنیfa_IR
dc.subjectزعفران بسته‌بندی شدهfa_IR
dc.subjectاقتصاد و بازاریابیfa_IR
dc.titleتعیین و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات انواع زعفران بسته‌بندی شده ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده علوم کشاورزی، دانشگاه گیلان.fa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue1
dc.citation.spage43
dc.citation.epage48


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد