شناسایی و تحلیل ذینفعان پروژه میدان شهدای مشهد برمبنای روش خوشهبندی فازی
(ندگان)پدیدآور
ناجی عظیمی, زهرادهقان, محبوبهسهرابی, زهرا
نوع مدرک
Textمقالات مستقل پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
طرح میدان شهدا، که در زمره پروژههای بزرگمقیاس شهری است، دربرگیرنده کاربریهای متنوعی است. یکی از چالشهای پیش روی این طرح پایین بودن قدرت ریسک مدیران و تجربه اندک مشارکت میان مدیران شهری و ذینفعان، در محدوده طرح بوده است. ازاینرو مدیریت ارتباطات ذینفعان، بهعنوان راهحلی برای مشارکت و درگیری ذینفعان در مراحل مختلف پروژه مطرح است. یکی از گامهای اساسی در فرایند مدیریت ارتباطات ذینفعان، اولویتبندی ذینفعان کلیدی است. در این راستا در این مقاله ابتدا با مرور ادبیات موجود و بررسی نظرات خبرگان به شناسایی شاخصهای اولویتبندی ذینفعان پرداخته شد، سپس ذینفعان با استفاده از تحلیل خوشهای فازی (FCM) گروهبندی شدند. این پژوهش به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ ماهیت یک پژوهش کمی است. نتایج این پژوهش نشان داد، خوشه A دارای ذینفعانی با بیشترین میزان قدرت و تمایل است. خوشۀ B دارای ذینفعانی با قدرت کم، ولی میزان تمایل متوسط رو به بالا است و خوشۀ C دارای ذینفعانی با میزان قدرت متوسط و تمایل نسبتاً بالا است. همچنین خوشۀ D دارای ذینفعانی با میزان قدرت و تمایل کم است. شهرداری، شورای اسلامی شهر، مدیریت طرح و استانداری خراسان رضوی بالاترین میزان تعلق را به خوشۀ A دارند. همچنین شرکتهای پیمانکار و شرکتهای مشاور، بیشترین درجه تعلق را به خوشه C دارند. سازمان آبوفاضلاب، شرکت گاز و شرکت توزیع برق، به خوشه B تعلق دارند و سازمان دارایی و امور مالیاتی،آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف و امور خیریه بیشترین میزان تعلق به خوشۀ D را دارند. نتایج حاصل از این تحقیق، این امکان را فراهم میآورد که ذینفعان کلیدی و مؤثر را برای درخواست ورودیهای مورد نیاز و افزایش پشتیبانی از پروژه در طول مدت انجام آن، شناسایی نموده و استراتژیهای ارتباطی مناسب را در خصوص هر گروه ذینفعی اعمال کرد. استراتژیهای ارتباطی مطرحشده در این تحقیق، براساس مقایسه تطبیقی خوشههای حاصل از FCM و چهارچوب قدرت- تمایل جانسن و اسکولز، ارائه گردید.
کلید واژگان
مدیریت ارتباطات ذینفعانتکنیک خوشهبندی فازی FCM
چهارچوب قدرت تمایل جانسن و اسکولز
شهر مشهد
برنامه ریزی شهری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
دانشگاه مازندران شاپا: 0832-2383University of Mazandaran
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت سیستم، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران



