• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ساختار و کارکرد شهری
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ساختار و کارکرد شهری
    • دوره 12, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی و تحلیل ذی‌نفعان پروژه میدان شهدای مشهد برمبنای روش خوشه‌بندی فازی

    (ندگان)پدیدآور
    ناجی عظیمی, زهرادهقان, محبوبهسهرابی, زهرا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    614.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقالات مستقل پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    طرح میدان شهدا، که در زمره پروژه‌های بزرگ‌مقیاس شهری است، دربرگیرنده کاربری‌های متنوعی است. یکی از چالش‌های پیش روی این طرح پایین بودن قدرت ریسک مدیران و تجربه اندک مشارکت میان مدیران شهری و ذی‌نفعان، در محدوده طرح بوده است. ازاین‌رو مدیریت ارتباطات ذی‌نفعان، به‌عنوان راه‌حلی برای مشارکت و درگیری ذی‌نفعان در مراحل مختلف پروژه مطرح است. یکی از گام‌های اساسی در فرایند مدیریت ارتباطات ذی‌نفعان، اولویت‌بندی ذی‌نفعان کلیدی است. در این راستا در این مقاله ابتدا با مرور ادبیات موجود و بررسی نظرات خبرگان به شناسایی شاخص‌های اولویت‌بندی ذی‌نفعان پرداخته شد، سپس ذی‌نفعان با استفاده از تحلیل خوشه‌ای فازی (FCM) گروه‌بندی شدند. این پژوهش به لحاظ هدف یک پژوهش کاربردی و به لحاظ ماهیت یک پژوهش کمی است. نتایج این پژوهش نشان داد، خوشه A دارای ذی‌نفعانی با بیشترین میزان قدرت و تمایل است. خوشۀ B دارای ذی‌نفعانی با قدرت کم، ولی میزان تمایل متوسط رو به بالا است و خوشۀ C دارای ذی‌نفعانی با میزان قدرت متوسط و تمایل نسبتاً بالا است. همچنین خوشۀ D دارای ذی‌نفعانی با میزان قدرت و تمایل کم است. شهرداری، شورای اسلامی شهر، مدیریت طرح و استانداری خراسان رضوی بالاترین میزان تعلق را به خوشۀ A دارند. همچنین شرکت‌های پیمانکار و شرکت‌های مشاور، بیشترین درجه تعلق را به خوشه C دارند. سازمان آب‌و‌فاضلاب، شرکت گاز و شرکت توزیع برق، به خوشه B تعلق دارند و سازمان دارایی و امور مالیاتی،آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف و امور خیریه بیشترین میزان تعلق به خوشۀ D را دارند. نتایج حاصل از این تحقیق، این امکان را فراهم می‌آورد که ذی‌نفعان کلیدی و مؤثر را برای درخواست ورودی‌های مورد نیاز و افزایش پشتیبانی از پروژه در طول مدت انجام آن، شناسایی نموده و استراتژی‌های ارتباطی مناسب را در خصوص هر گروه ذی‌نفعی اعمال کرد. استراتژی‌های ارتباطی مطرح‌شده در این تحقیق، براساس مقایسه تطبیقی خوشه‌های حاصل از FCM و چهارچوب قدرت- تمایل جانسن و اسکولز، ارائه گردید.
    کلید واژگان
    مدیریت ارتباطات ذینفعان
    تکنیک خوشه‌بندی فازی FCM
    چهارچوب قدرت تمایل جانسن و اسکولز
    شهر مشهد
    برنامه ریزی شهری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2025-05-22
    1404-03-01
    ناشر
    دانشگاه مازندران شاپا: 0832-2383
    University of Mazandaran
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
    استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    دانشجوی دکتری، گروه مدیریت سیستم، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    2383-0832
    URI
    https://dx.doi.org/10.22080/usfs.2025.27803.2469
    https://shahr.journals.umz.ac.ir/article_5335.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1169631

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب