فرا تحلیل نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
حامدی نسب, صادقرحیمی خلیلاللهی, شهلا
نوع مدرک
Textشبکه اجتماعی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است؛ بنابراین لازم است به نقش شبکههای اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان توجه شود؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر فراتحلیل نقش استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری، کلیه مقالات در پایگاههای علمی در سالهای 1403-1390 است که از بین آثار انجامشده 146 مورد انتخاب و بعد از بررسیهای انجامشده 14 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم (اندازه اثر، حجم نمونه، و واریانس) انتخاب شدند. به منظور فراتحلیل نقش شبکههای اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی، اندازه اثر، موردبررسی قرار گرفت. حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر با بهکارگیری نرمافزار CMA2 بررسی شد. یافتهها نشان داد اندازه اثر شبکههای اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سه سطح بالا، متوسط و پایین قرار دارند؛ که بالاترین اندازه اثر (72/0) و پایینترین اندازه اثر (01/0) است. نتیجه ترکیب و برآیند گیری مطالعات، نقش مثبت و عدم معنیدار شبکههای اجتماعی مجازی را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داد (10/0r=). با توجه بهاندازه اثر کل حاصلشده و معیار تفسیر کوهن، شدت اثر شبکههای اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اندازه کوچکی را نشان داد.
کلید واژگان
فراتحلیلشبکه های اجتماعی مجازی
فضای مجازی
پیشرفت تحصیلی
دانشجویان
شبکههای اجتماعی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایراندکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران
شاپا
2538-29772538-2985



