• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های ارتباطی
    • دوره 119, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش‌های ارتباطی
    • دوره 119, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فرا تحلیل نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    حامدی نسب, صادقرحیمی خلیل‌اللهی, شهلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.685 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    شبکه اجتماعی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشرفت تحصیلی دانشجویان یکی از شاخص‌های مهم در ارزیابی نظام آموزش عالی است؛ بنابراین لازم است به نقش شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان توجه شود؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر فراتحلیل نقش استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. روش این پژوهش فراتحلیل است. جامعه آماری، کلیه مقالات در پایگاه‌های علمی در سال‌های 1403-1390 است که از بین آثار انجام‌شده 146 مورد انتخاب و بعد از بررسی‌های انجام‌شده 14 پژوهش به دلیل دارا بودن اطلاعات لازم (اندازه اثر، حجم نمونه، و واریانس) انتخاب شدند. به ‌منظور فراتحلیل نقش شبکه‌های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، عدم سوگیری انتشار و ناهمگنی، اندازه اثر، موردبررسی قرار گرفت. حساسیت اندازه اثر و ضریب اندازه اثر با به‌کارگیری نرم‌افزار CMA2 بررسی شد. یافته‌ها نشان داد اندازه اثر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان در سه سطح بالا، متوسط و پایین قرار دارند؛ که بالاترین اندازه اثر (72/0) و پایین‌ترین اندازه اثر (01/0) است. نتیجه ترکیب و برآیند گیری مطالعات، نقش مثبت و عدم معنی‌دار شبکه‌های اجتماعی مجازی را بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان نشان داد (10/0r=). با توجه به‌اندازه اثر کل حاصل‌شده و معیار تفسیر کوهن، شدت اثر شبکه‌های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اندازه کوچکی را نشان داد.
    کلید واژگان
    فراتحلیل
    شبکه های اجتماعی مجازی
    فضای مجازی
    پیشرفت تحصیلی
    دانشجویان
    شبکه‌های اجتماعی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    Research and Polling Center of I.R.I.B
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
    دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران

    شاپا
    2538-2977
    2538-2985
    URI
    https://dx.doi.org/10.22082/cr.2025.2044341.2748
    https://cr.iribresearch.ir/article_722521.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1169155

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب