طراحی الگوی ارزیابی درونی کتابخانه عمومی سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
(ندگان)پدیدآور
ژیان پور, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سئوالاتی از این دست که چگونه و به چه صورت از نظام اعتبار سنجی و ارزشیابی در تامین اهداف، برنامه ها و فعالیت هائی که ارزش یابی را برای مجموعه ای به گستردگی کتابخانه های عمومی تبدیل به وسیله ای برای سنجش (الف ) شایستگی ( ب) بازبینی (ج) بهبود برنامه( د) شناخت و توسعه دانش ، در یک کلیت بهم پیوسته و سیستمی برای رسیدن به مقاصد و اهداف مورد نظر در حوزه های خدمات آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تخصصی می کند، موضوعی است که طرح و بیان ارزشیابی را در جایگاه و نقشی درونی برای تصمیم گیرندگان مسئول در تعیین خط مشی و سیاستگذاری کار کردهای بخش های مختلف خد ماتی، آموزشی وپژوهشی کتابخانه ها برجسته و مورد توجه قرار می دهد. این مقاله به ارائه تجربه طراحی الگوی ارزیابی درونی در کتابخانه عمومی سازمان کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی می پردازد. این الگو مشتمل است بر1- بازبینی، تصریح و تدوین رسالت و اهداف کتابخانه عمومی در سه سطح آموزشی، پژوهشی و عرضه خدمات تحصصی. 2- تعریف و تصویب عوامل. 3- تعیین و تصویب ملاک ها. 4- تعیین و تصویب نشانگرها و معیارهای قضاوت( تحقق هدف ) در خصوص هر نشانگر. در این مدل، ارزیابی مبتنی براهداف و کارکردهای درونی کتابخانه با استفاده از متون تظری و بررسی کارشناسان کتابخانه و ذینفعان، نوعی اقدام پژوهی است. اگرچه این الگو برای کتابحانه مرکزی طراحی شده است، با کمی تتغییر می تواند به عنوان الگویی برای دیگر کتابخانه ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
ارزیابی درونیکتابخانه عمومی
اقدام پژوهی
کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
شماره نشریه
22231393تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01