کارت امتیازی متوازن و ضرورت استفاده از آن در ارزیابی عملکرد کتابخانه ها
(ندگان)پدیدآور
خسروی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
جهت اطمینان از این امر که کتابخانه ها در راستای بهبود ارائه و ارتقای خدمات و تولیدات خود حرکت می نمایند؛ ارزیابی عملکرد آنها ضروری است. با توجه به اینکه استفاده از کارت امتیازی متوازن[1]، به عنوان یکی از جدیدترین روش ها و تکنیک های مدیریت عملکرد در عصر حاضر می باشد، هدف از مقاله حاضر معرفی فواید استفاده از روش کارت امتیازی متوازن در ارزیایی عملکرد کتابخانه ها و نیز چگونگی انجام این روش است. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی است؛ به نحوی که از منابع کتابخانه ای در این زمینه استفاده شده است. در فرایند استفاده از کارت امتیازی متوازن، ارزیابی عملکرد کتابخانه در سه بعد کارآیی (انجام درست کارها)، اثربخشی (انجام کارهای درست) و تحول تکاملی (توانایی تطبیق با تغییر) به صورت متوازن انجام می شود و برای کاربرد اثربخش این روش در یک کتابخانه باید به صورت همزمان از یک طرف به ویژگیهای ماهوی روش کارت امتیازی متوازن و از طرف دیگر به ویژگیهای آن کتابخانه توجه نمود. همچنین استفاده از کارت امتیازی متوازن برای ارزیابی عملکرد کتابخانه ها دارای فواید زیادی است که مهمترین آنها عبارتند از: بهبود اثر بخشی مدیریت از طریق داشتن یک تصویر کلی قابل اجرا از استراتژی؛ بهینه سازی پیامدها و خروجیهای استراتژیک برای مجموعه ای از منابع و دارائیها؛ ایجاد تصویری کلی از وضعیت و روند حاکم بر کتابخانه از گذشته تا حال و امکان آینده نگری در امور مختلف؛ ایجاد انسجام و یکپارچگی جهت رسیدن به اهداف سازمانی؛ کمک به تمرکز کل سازمان در انجام اموری که منجر به ترقی و پیشرفت در عملکرد می شود و در نهایت ارائه گزارش جامع و مختصر از عناصر اساسی و کلی کتابخانه و به دنبال آن پشتیبانی از توسعه، رشد و ایجاد فرصتهای تعالی.   [1]. balanced scorecard
کلید واژگان
بازاریابی در کتابخانههامدیریت عملکرد
ارزیابی عملکرد
تعالی سازمان
کارت امتیازی متوازن
شماره نشریه
36371396تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01




