• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش حسابداری
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش حسابداری
    • دوره 14, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی در کاهش واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی فارسانی, فرشیداللهیاری, علی اکبر
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف- واگرایی عقاید به اختلاف نظر سرمایه‌گذاران در بازار اشاره دارد. عامل اصلی واگرایی عقاید اطلاعات با کیفیت پایین است که در اثر سواستفاده مدیران به وقوع خواهد پیوست. مسئولیت‌های اجتماعی نوعی تعهد برای مدیران ایجاد کرده که اطلاعات را با کیفیت بالا به ذینفعان ارائه و در نتیجه آن موجب کاهش واگرایی عقاید خواهد شد. بنابراین پژوهش حاضر در پی ردیابی تاثیر مسئولیت‌ اجتماعی در کاهش واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران می‌باشد.روش پژوهش– در راستای حصول به اهداف پژوهش اطلاعات نمونه ای مرکب از 124 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار برای یک دوره زمانی 10 ساله سال‌های 1392 الی 1401 گردآوری شد. برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از یک مدل رگرسیون چندمتغیره خطی بهره گرفته شد. یافته‌ها- یافته‌های پژوهش نشان داد که در واقع با ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها، میزان واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران کاهش خواهد یافت. نتایج- پژوهش جاری مدارکی فراهم آورد که نشان می‌دهد شرکت‌های با مسئولیت‌پذیری اجتماعی بالاتر می‌توانند باعث کاهش اختلاف نظر و عقاید سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه شوند. در واقع مدیرانی که تمایل بیشتر به همکاری در مسئولیت‌های اجتماعی داشته و منافع ذینفعان و جامعه را نیز در کنار منافع خود و همسو با آن قرار داده سعی در افشای اطلاعات دقیق و با کیفیت بالا داشته و از همین رو این مهم می‌تواند اختلاف نظر و عقاید سرمایه‌گذاران را کاهش دهد.دانش افزایی- پژوهش حاضر مدارکی را فراهم آورده است که با متعهد نمودن شرکت‌ها به الزامات مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌توان اختلاف عقاید سرمایه‌گذاران در بازار را در جهت کاهش نوسانات بازار سهام کاهش داد.
    کلید واژگان
    مسئولیت‌پذیری اجتماعی
    واگرایی عقاید سرمایه‌گذاران
    مالی رفتاری
    بازار سرمایه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    Alzahra University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
    گروه جسابداری، دانشکده حسابداری و مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

    شاپا
    2676-7546
    2676-7554
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jaasci.2024.45910.1818
    https://jaacsi.alzahra.ac.ir/article_8563.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1168608

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب