مروری بر متون و پژوهشهای مرتبط با کتابهای غیر درسی در ایران و جهان
(ندگان)پدیدآور
سید قطبی, سید مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تولید و بهره گیری از کتابهای درسی درکشورهای مختلف جهان به دو شیوه متمرکز و غیرمتمرکز انجام می شود و امروزه، اکثر کشورها به سمت کاهش تمرکز در برنامه درسی روی آورده اند و می کوشند کتاب های غیر درسی را به نیازهای یادگیرنده نزدیک کنند. در برنامه درسی متمرکز به نیازهای فردی، اقتضائات محلی، نزدیک شدن یادگیری به زندگی فردی دانش آموزان و محیط یادگیری آنها توجه چندانی نمی شود. در ایران، استفاده از کتاب های درسی به صورت متمرکز است؛ یعنی کتاب های درسی از یک کانال تغذیه می شوند و یک متن واحد درسی در سراسر کشور تدریس می شود. اما در کشورهایی نظیرانگلستان،استرالیا، زلاندنو، آمریکا و سوئد به کارگیری کتاب های درسی غیرمتمرکز است؛ یعنی، معلم از بین منابع زیادی که وجود دارد منابعی را گزینش نموده و در اختیار دانش آموزان قرار می دهد. این مقاله پس از بیان تعریف کتاب مناسب، کتاب درسی و کتاب غیر درسی، مروری بر متون و پژوهشهای مرتبط با کتابهای مناسب غیر درسی در ایران و جهان دارد.
کلید واژگان
کتاب مناسبکتاب غیر درسی
کتاب کمک درسی
کتاب کمک آموزشی
ایران
جهان
شماره نشریه
41388تاریخ نشر
2009-11-221388-09-01




