نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدپور, روژیناfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, بهاالدینfa_IR
dc.contributor.authorآرمند, محمدfa_IR
dc.contributor.authorنجاری, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorویسانی, مختارfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T05:33:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T05:33:34Z
dc.date.available1404-03-11T05:33:34Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T05:33:34Z
dc.date.issued2025-05-22en_US
dc.date.issued1404-03-01fa_IR
dc.date.submitted2023-07-30en_US
dc.date.submitted1402-05-08fa_IR
dc.identifier.citationاحمدپور, روژینا, کریمی, بهاالدین, آرمند, محمد, نجاری, مسعود, ویسانی, مختار. (1404). تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی وجدان تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 22(58)doi: 10.22111/jeps.2025.46293.5466fa_IR
dc.identifier.issn2228-6683
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.46293.5466
dc.identifier.urihttps://jeps.usb.ac.ir/article_9057.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167636
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با توجه به نقش میانجی وجدان تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال­تحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق روش نمونه­گیری خوشه­ای تعداد 300 نفر به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه استاندارد پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008)؛ وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) و خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (1999) استفاده شد. تحلیل داده­ها با روش همبستگی پیرسون و مدل­یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار  23 SPSS و 8/8 LISREL  انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین پایستگی تحصیلی به عنوان متغیر ملاک با مولفه­های خودکارآمدی تحصیلی(استعداد، بافت و کوشش) و وجدان تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد (001/0p<). همچنین نتایج تحلیل روابط ساختاری نیز نشان داد که مولفه­های خودکارآمدی هر سه بصورت مستقیم و غیرمستقم و وجدان تحصیلی به طور مستقیم بر پایستگی تحصیلی دانش­آموزان اثر می­گذارند (001/0p<) و وجدان تحصیلی نقش میانجی­گری جزیی در این بین ایفاء می­نماید. در نهایت محاسبه شاخص­های برازش معلوم شد مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بر اساس یافته‌های این پژوهش خودکارآمدی تحصیلی هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیر‌مستقیم از طریق وجدان تحصیلی با پایستگی تحصیلی در ارتباط بود. بنابراین بهبود خودکارآمدی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانش آموزان روش مناسبی برای ارتقای پایستگی تحصیلی آنها به شمار می آید.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.publisherUniversity of Sistan and Baluchestanen_US
dc.relation.ispartofمجله مطالعات روانشناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.46293.5466
dc.subjectپایستگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectخودکارآمدی تحصیلیfa_IR
dc.subjectوجدان تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانش آموزان دخترfa_IR
dc.titleتدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی وجدان تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدکتری روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue58


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد