| dc.contributor.author | احمدپور, روژینا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, بهاالدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | آرمند, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجاری, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | ویسانی, مختار | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1404-03-11T05:33:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-06-01T05:33:34Z | |
| dc.date.available | 1404-03-11T05:33:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-06-01T05:33:34Z | |
| dc.date.issued | 2025-05-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1404-03-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-07-30 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-05-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدپور, روژینا, کریمی, بهاالدین, آرمند, محمد, نجاری, مسعود, ویسانی, مختار. (1404). تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی وجدان تحصیلی. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 22(58)doi: 10.22111/jeps.2025.46293.5466 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6683 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.46293.5466 | |
| dc.identifier.uri | https://jeps.usb.ac.ir/article_9057.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167636 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با توجه به نقش میانجی وجدان تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سالتحصیلی 1400-1399 بودند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تعداد 300 نفر به عنوان نمونه مورد نظر انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008)؛ وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) و خودکارآمدی تحصیلی مورگان- جینکز (1999) استفاده شد. تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار 23 SPSS و 8/8 LISREL انجام شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین پایستگی تحصیلی به عنوان متغیر ملاک با مولفههای خودکارآمدی تحصیلی(استعداد، بافت و کوشش) و وجدان تحصیلی رابطه معنادار وجود دارد (001/0p<). همچنین نتایج تحلیل روابط ساختاری نیز نشان داد که مولفههای خودکارآمدی هر سه بصورت مستقیم و غیرمستقم و وجدان تحصیلی به طور مستقیم بر پایستگی تحصیلی دانشآموزان اثر میگذارند (001/0p<) و وجدان تحصیلی نقش میانجیگری جزیی در این بین ایفاء مینماید. در نهایت محاسبه شاخصهای برازش معلوم شد مدل از برازش مناسبی برخوردار است. بر اساس یافتههای این پژوهش خودکارآمدی تحصیلی هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم از طریق وجدان تحصیلی با پایستگی تحصیلی در ارتباط بود. بنابراین بهبود خودکارآمدی تحصیلی و وجدان تحصیلی دانش آموزان روش مناسبی برای ارتقای پایستگی تحصیلی آنها به شمار می آید. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سیستان و بلوچستان | fa_IR |
| dc.publisher | University of Sistan and Baluchestan | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله مطالعات روانشناسی تربیتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Educational Psychology Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.46293.5466 | |
| dc.subject | پایستگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارآمدی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | وجدان تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | دانش آموزان دختر | fa_IR |
| dc.title | تدوین مدل ساختاری پایستگی تحصیلی در دانش آموزان دختر بر اساس خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی وجدان تحصیلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله علمی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد بوکان، دانشگاه آزاد اسلامی، بوکان، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری روان شناسی، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 58 | |