مفهوم ابسنس در عکسهای خصوصی تخریب شده: تکمیل روایتهای عکاسانه
(ندگان)پدیدآور
حسن پور, محمدزارع, غلامحسین
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از پیوندهای عمیق عکاسی با مقوله ابسنس (غیاب)، در حوزة عکسهای خصوصی و خانوادگی دیده میشود. ماهیت عکسهای خصوصی مبتنی است بر خاطرات زندگینامهای افراد و مخاطبان خاص عکسها و بنابراین، ایندسته از آثار در هنگامة تفسیر و تأویل همواره با کنشها و واکنشهای خارج از قاب توسط مخاطب خود همراهند. بسیاری از عکسها بهدلایل مختلف دچار خرابی می شوند از شرایط نامطلوب نگهداری گرفته که موجب تخریب فیزیکیِ آن میشود، تا پارگی و حذف شدگی تعمدی، که با انگیزه های شخصی صورت می گیرد. کارکرد ابسنس در خوانشهای مبتنی بر خاطرات و روایتهای شخصی پیرامون عکس خواهد بود. از آنجا که ایندسته از آثار عکاسانه بسیار بر تفسیرها و تحلیلهای شفاهی وابستهاند، میتوان از روش تاریخ شفاهی به تحلیل جایگاه ابسنس در تکمیل روایتهای عکاسانه در برابر عکسهای خصوصی پرداخت. سوال اینجاست که یک عکس قدیمی مخدوش، پارهشده و یا حتی بهکلی نابود شده چگونه میتواند در خلق روایتهای امروزین خود شرکت کند؟ در روند تحقیق حاضر بهاین نتیجه میرسیم که ابسنس کلیدیترین عنصر در روایتهای شفاهیِ عکسهای خصوصی است. چرا که عناصر غایب در متن عکس، آزادانهتر در ساخت روایت ذهنی در حافظهی مخاطب شرکت کرده، آنرا بازسازی نموده و حس همدلیِ عمیقتری را در مخاطب خود نسبت به مصداق برمیانگیزند.
کلید واژگان
کلیدواژهها: عکسهای خصوصی و خانوادگیعکسهای تخریبشده
ابسنس در عکاسی
تاریخ شفاهی
هنرهای تجسمی و کاربردی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
استادیار گروه صنایعدستی، دانشکده هنرومعماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران، نویسنده مسئول.کارشناسی ارشد پژوهش هنر ، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران.
شاپا
1607-98682538-256X



