• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جلوه هنر
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جلوه هنر
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تبیین مفهوم اصالت‌ در هنرهای سنتی در مواجهه با تکثیر مکانیکی

    (ندگان)پدیدآور
    پوراحمد, فرشتهحسینی, سیدرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هنرهای ­سنتی در طول تاریخ رویکردهای مختلفی را در میان متفکرین از جمله سنت­گرایان به همراه داشته است. دراین میان مفهوم اصالت از جایگاه ویژه­ای برخوردار است. ازسوی‌دیگر، به واسطة مواجهۀ عصر حاضر با تکثیر مکانیکی، مباحث چالش­برانگیزی در مورد مؤلّفه­های هنرهای ­سنتی مطرح شده است. ازاین‌رو یکی از مباحث مهم، مقولۀ اصالت­زدایی در هنرهای سنتی است که می­توان با مطابقت دیدگاه آراء متفکرین به استنباط آن پرداخت.  این در حالی است که نزد متفکرین سنت­گرا بیشتر مفهوم اصالت مورد­توجه قرار­گرفته و مباحث مرتبط با اصالت­زدایی از سوی نظریه­پردازان دیگری همچون والتربنیامین، مطرح شده است. هدف از این پژوهش در مرتبۀ نخست کنکاش مفهوم اصالت در حوزۀ هنرهای ­سنتی از دیدگاه سنت­گرایان و والتر بنیامین است. در مرتبۀ دوم شناسایی و تبیین چگونگی مواجهۀ این مفهوم با تکثیر مکانیکی صورت گرفته است. ازاین‌رو این پرسش صورت­بندی شده است که مفهوم اصالت در هنرهای­ سنتی و مواجهۀ آن با تکثیر ­مکانیکی چگونه قابل تبیین است؟ روش­ تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی با مطالعۀ تطبیقی، همراه با کاوش کتابخانه‌ای داده­ها است. بدین­ترتیب به منظور تشریح و تحلیل کیفی این مفاهیم، دیدگاه پنج نفر از سنت­گرایان و مقاله والتر بنیامین، تا حد اشباع واکاوی گردیده است. نتایج پژوهش گویای آن است که مطابق با کدگذاری و تحلیل­های صورت گرفته بر آراء مذکور، بخش عمده­ای از مقوله­های اصلی و زیرمجموعه مفهوم اصالت از منظر بنیامین، با آراء سنت­گرایان مطابقت دارد. با بررسی دقیق مشخص گردید که «هستی یگانه در مکان اصلی» و «هنرمند اصیل»، از میان سایر مؤلّفه­ها، مقوله­های هسته­ای و کلیدی مفهوم اصالت هستند. همچنین براساس تحلیل­های صورت گرفته بر مفهوم تکثیر مکانیکی، مشخص گردید بخشی از مؤلّفه‌های این مفهوم، نقطۀ مقابل مؤلّفه­های مفهوم اصالت است. در نتیجه با تبین تفاوت بین آن‌ها می­توان این ادعا را داشت که مؤلّفه‌های مفهوم اصالت­زدایی همان مؤلّفه­های درنظر گرفته شده برای مفهوم اصالت است اما با این تفاوت که هنرهای­ سنتی در عصر حاضر با فقدان این مشخصه­ها مواجه شده است. 
    کلید واژگان
    کلید­واژه­ها: اصالت
    اصالت‌زدایی
    هنرهای ­سنتی
    تکثیر­ مکانیکی
    سنت‌گرایان
    والتر بنیامین
    هنرهای تجسمی و کاربردی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-05-22
    1404-03-01
    ناشر
    دانشگاه الزهرا
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
    دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران، نویسنده مسئول.

    شاپا
    1607-9868
    2538-256X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22051/jjh.2024.45463.2074
    https://jjhjor.alzahra.ac.ir/article_8473.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1167390

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب