تبیین مفهوم اصالت در هنرهای سنتی در مواجهه با تکثیر مکانیکی
(ندگان)پدیدآور
پوراحمد, فرشتهحسینی, سیدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هنرهای سنتی در طول تاریخ رویکردهای مختلفی را در میان متفکرین از جمله سنتگرایان به همراه داشته است. دراین میان مفهوم اصالت از جایگاه ویژهای برخوردار است. ازسویدیگر، به واسطة مواجهۀ عصر حاضر با تکثیر مکانیکی، مباحث چالشبرانگیزی در مورد مؤلّفههای هنرهای سنتی مطرح شده است. ازاینرو یکی از مباحث مهم، مقولۀ اصالتزدایی در هنرهای سنتی است که میتوان با مطابقت دیدگاه آراء متفکرین به استنباط آن پرداخت. این در حالی است که نزد متفکرین سنتگرا بیشتر مفهوم اصالت موردتوجه قرارگرفته و مباحث مرتبط با اصالتزدایی از سوی نظریهپردازان دیگری همچون والتربنیامین، مطرح شده است. هدف از این پژوهش در مرتبۀ نخست کنکاش مفهوم اصالت در حوزۀ هنرهای سنتی از دیدگاه سنتگرایان و والتر بنیامین است. در مرتبۀ دوم شناسایی و تبیین چگونگی مواجهۀ این مفهوم با تکثیر مکانیکی صورت گرفته است. ازاینرو این پرسش صورتبندی شده است که مفهوم اصالت در هنرهای سنتی و مواجهۀ آن با تکثیر مکانیکی چگونه قابل تبیین است؟ روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی با مطالعۀ تطبیقی، همراه با کاوش کتابخانهای دادهها است. بدینترتیب به منظور تشریح و تحلیل کیفی این مفاهیم، دیدگاه پنج نفر از سنتگرایان و مقاله والتر بنیامین، تا حد اشباع واکاوی گردیده است. نتایج پژوهش گویای آن است که مطابق با کدگذاری و تحلیلهای صورت گرفته بر آراء مذکور، بخش عمدهای از مقولههای اصلی و زیرمجموعه مفهوم اصالت از منظر بنیامین، با آراء سنتگرایان مطابقت دارد. با بررسی دقیق مشخص گردید که «هستی یگانه در مکان اصلی» و «هنرمند اصیل»، از میان سایر مؤلّفهها، مقولههای هستهای و کلیدی مفهوم اصالت هستند. همچنین براساس تحلیلهای صورت گرفته بر مفهوم تکثیر مکانیکی، مشخص گردید بخشی از مؤلّفههای این مفهوم، نقطۀ مقابل مؤلّفههای مفهوم اصالت است. در نتیجه با تبین تفاوت بین آنها میتوان این ادعا را داشت که مؤلّفههای مفهوم اصالتزدایی همان مؤلّفههای درنظر گرفته شده برای مفهوم اصالت است اما با این تفاوت که هنرهای سنتی در عصر حاضر با فقدان این مشخصهها مواجه شده است.
کلید واژگان
کلیدواژهها: اصالتاصالتزدایی
هنرهای سنتی
تکثیر مکانیکی
سنتگرایان
والتر بنیامین
هنرهای تجسمی و کاربردی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.دانشیار گروه نقاشی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران، نویسنده مسئول.
شاپا
1607-98682538-256X



