تحلیل جامعهشناختی آثار رضاعباسی مبتنی بر نظریۀ میدان هنرِ بوردیو
(ندگان)پدیدآور
میرزایی, عبدالهکاظم پور, مهدیبهراد, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سرمایه فرهنگی مهمترین سرمایۀ رایج در میدان هنر است، که هنرمند با کسب آن در موقعیت سلطۀ میدان قرار میگیرد. رضاعباسی هنرمند نامدار مکتب اصفهان که دارای سرمایه فرهنگی اولیه بود، برای کسب سرمایه فرهنگی غنی استراتژیهای خاصی را در میدان هنر در پیش گرفت. علاوه بر عملکرد رضاعباسی، تحولات رخ داده در جامعۀ عصر شاهعباس اول نیز باعث افزایش سرمایه فرهنگی او در میدان هنر گردید. مسئله پژوهش، ابهام در چگونگی بازتاب ابعاد مختلف زندگی هنری رضا عباسی در کنش هنری وی در میدان تولید نگارگری عصر شاه عباس صفوی از منظر جامعهشناسی است. سوال اصلی پژوهش نیز عبارت است از اینکه: خطسیر کنشمندی رضا عباسی در میدان هنر نگارگری عصر شاه عباس صفوی چگونه بوده است؟ به این منظور، پژوهش در نظر دارد با استفاده از رویکرد جامعهشناسی هنر پیِر بوردیو به بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی رضاعباسی بر روابط میان میدان قدرت و میدان هنر در عصر شاهعباس اول بپردازد تا با مطالعه و شناختِ تغییرات بهوقوع پیوسته در مناسبات میان این دو میدان، تحولات بهوجود آمده در نگارههای رضاعباسی را تبیین نماید. تحقیق پیشرو به روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد جامعهشناسی هنر پیِر بوردیو میباشد. شیوۀ جمعآوری اطلاعات نیز بهصورت کتابخانهای و منابع الکترونیکی انجام شدهاست و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی میباشد. نتایج نشان دادند؛ رضاعباسی با کسب سرمایه فرهنگی غنی قدرت پیشروی به سوی میدان هنرِ مستقل را پیدا کرده و از سلطۀ میدان قدرت خارج شده و براساس منش خود که از طریق معاشرت با صوفیان شکلگرفته است، به تولید آثار هنری پرداخته است.
کلید واژگان
کلید واژهها: نگارگریرضاعباسی
پیِر بوردیو
سرمایه فرهنگی
منش
خط سیر
هنرهای تجسمی و کاربردی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
دانشگاه الزهراسازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران، نویسنده مسئول.دانشیار دانشکده حفاظت آثار فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران.
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اسلامی، تبریز، ایران.
شاپا
1607-98682538-256X



