تحلیل محاسباتی اثر شدت فرسایش لبه حملۀ ایرفویل بر صوت آیرودینامیکی
(ندگان)پدیدآور
کاویانی, حمیدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
فرسایش لبه حمله ایرفویلها یکی از چالشهای مهم در صنایع هوافضا و انرژی بادی است که به طور قابل توجهی بر عملکرد آیرودینامیکی و آلودگی صوتی تأثیر میگذارد. این پژوهش به بررسی تأثیر شدت فرسایش لبه حمله بر عملکرد و صوت مقاطع پره پرداخته است. برای این منظور از روش شبیهسازی گردابههای بزرگ[i] برای مدلسازی جریان آشفته و از معادلات تشابه آکوستیکی فاکس-ویلیامز و هاوکینز[ii] برای محاسبه نویز آکوستیکی استفاده شده است. ابتدا روشهای محاسباتی با دادههای تجربی اعتبارسنجی شدند و سپس الگوهای فرسایش واقعی بر روی مقطع پره سهبعدی اعمال گردیده است. نتایج نشان میدهد که فرسایش لبه حمله منجر به تغییرات قابل توجهی در ساختار جریان، افزایش قدرت گردابهها و تأخیر در جدایش لایه مرزی میشود. با افزایش شدت فرسایش، افت نیروی برآ[iii] تا ۵ درصد و افزایش نیروی پسا تا ۱۰ درصد مشاهده میشود. همچنین، فرسایش لبه حمله باعث افزایش سطح فشار صوت[iv] در محدوده فرکانسهای پایین میشود، به طوری که در حالت فرسودگی شدید، افزایش نویز آکوستیکی به 18/12 دسیبل در فاصله 2/19 متری رسیده است. این افزایش نویز عمدتاً ناشی از تقویت گردابههای بزرگ و کاهش میرایی صوت در فرکانسهای پایین است. این مطالعه نه تنها مکانیسمهای فیزیکی مرتبط با فرسایش لبه حمله را روشن میکند، بلکه راهحلهایی برای تشخیص سریعتر آسیب و کاهش اثرات نامطلوب آن بر عملکرد آیرودینامیکی و آلودگی صوتی ارائه میدهد. [i] Large Eddy Simulation, LES[ii] Ffowcs Williams-Hawkings, FWH[iii] Lift[iv] Sound pressure level, SPL
کلید واژگان
آیروآکوستیکلبه حمله ایرفویل
آسیب
فرسودگی
LES
آکوستیک مهندسی
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایرانIranian Society of Acoustics and Vibration
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مکانیک دانشگاه ملایرشاپا
2383-18392345-623X



