• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی صوت و ارتعاش
    • دوره 13, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمی صوت و ارتعاش
    • دوره 13, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محاسباتی اثر شدت فرسایش لبه حملۀ ایرفویل بر صوت آیرودینامیکی

    (ندگان)پدیدآور
    کاویانی, حمیدرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    655.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    فرسایش لبه حمله ایرفویل‌ها یکی از چالش‌های مهم در صنایع هوافضا و انرژی بادی است که به طور قابل توجهی بر عملکرد آیرودینامیکی و آلودگی صوتی تأثیر می‌گذارد. این پژوهش به بررسی تأثیر شدت فرسایش لبه حمله بر عملکرد و صوت مقاطع پره پرداخته است. برای این منظور از روش شبیه‌سازی گردابه‌های بزرگ[i] برای مدل‌سازی جریان آشفته و از معادلات تشابه آکوستیکی فاکس-ویلیامز و هاوکینز[ii] برای محاسبه نویز آکوستیکی استفاده شده است. ابتدا روش‌های محاسباتی با داده‌های تجربی اعتبارسنجی شدند و سپس الگوهای فرسایش واقعی بر روی مقطع پره سه‌بعدی اعمال گردیده است. نتایج نشان می‌دهد که فرسایش لبه حمله منجر به تغییرات قابل توجهی در ساختار جریان، افزایش قدرت گردابه‌ها و تأخیر در جدایش لایه مرزی می‌شود. با افزایش شدت فرسایش، افت نیروی برآ[iii] تا ۵ درصد و افزایش نیروی پسا تا ۱۰ درصد مشاهده می‌شود. همچنین، فرسایش لبه حمله باعث افزایش سطح فشار صوت[iv] در محدوده فرکانس‌های پایین می‌شود، به طوری که در حالت فرسودگی شدید، افزایش نویز آکوستیکی به 18/12 دسی‌بل در فاصله 2/19 متری رسیده است. این افزایش نویز عمدتاً ناشی از تقویت گردابه‌های بزرگ و کاهش میرایی صوت در فرکانس‌های پایین است. این مطالعه نه تنها مکانیسم‌های فیزیکی مرتبط با فرسایش لبه حمله را روشن می‌کند، بلکه راه‌حل‌هایی برای تشخیص سریع‌تر آسیب و کاهش اثرات نامطلوب آن بر عملکرد آیرودینامیکی و آلودگی صوتی ارائه می‌دهد. [i]  Large Eddy Simulation, LES[ii]  Ffowcs Williams-Hawkings, FWH[iii]  Lift[iv]  Sound pressure level, SPL   
    کلید واژگان
    آیروآکوستیک
    لبه حمله ایرفویل
    آسیب
    فرسودگی
    LES
    آکوستیک مهندسی

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    انجمن آکوستیک و ارتعاشات ایران
    Iranian Society of Acoustics and Vibration
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه مکانیک دانشگاه ملایر

    شاپا
    2383-1839
    2345-623X
    URI
    https://jvs.isav.ir/article_723077.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166622

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب