نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرضویان, سید حسینfa_IR
dc.contributor.authorطهماسبی, حامدfa_IR
dc.date.accessioned1404-03-11T05:09:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-06-01T05:09:03Z
dc.date.available1404-03-11T05:09:03Zfa_IR
dc.date.available2025-06-01T05:09:03Z
dc.date.issued2024-04-20en_US
dc.date.issued1403-02-01fa_IR
dc.date.submitted2025-01-31en_US
dc.date.submitted1403-11-12fa_IR
dc.identifier.citationرضویان, سید حسین, طهماسبی, حامد. (1403). بررسی و ارزیابی آزمون نسل سوم و چهارم مهارت نوشتن در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی (جامعة المصطفی العالمیة). مطالعات آموزش زبان فارسی, 10(1)fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_10342.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166453
dc.description.abstractبررسی علمی و پژوهشی منابع، برنامه‌های آموزشی و آزمون‌های مراکز زبان فارسی از جمله جامعه‌المصطفی کمک به رشد و گسترش هرچه بیشتر زبان‌فارسی در سرتاسر جهان است. مهارت نوشتن یکی از مهم ترین مهارت‌های زبانی برای دانشجویانی است که با اهداف دانشگاهی به یادگیری زبان می‌پردازند بر همین اساس سنجش آن نیز از ارکان اساسی نظام آموزش زبان با اهداف ویژه دانشگاهی است و بخش عمده‌ای از کارآمدی مراکز آموزشی در گرو بهره گیری از شیوه‌های معتبر ارزیابی است. در پژوهش حاضر تلاش شده است تا با بکارگیری اصول و نظریه‌های مهم ارزیابی و آزمون‌های مهارت نوشتن با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نسل سوم و چهارم آزمون‌های مهارت نوشتاری در مرکز جامعه‌المصطفی پرداخته شود. جامعه‌المصطفی با سابقه حدود چهل ساله در آموزش زبان فارسی دارای پنج نسل متون آموزشی است. نسل سوم و چهارم دارای آزمون های تستی روزانه، آزمون نیمه و پایانی هر کتاب و نوشته پایانی است. ساختار و محتوای آزمون ها مورد بررسی قرار گرفت. آزمون‌های نسل سوم و چهارم در سنجش دانش زبانی مانند واژگان، صرف و نحو موفق است اما ناظر به نیازهای ارتباطی زبان‌آموز نیست. مراحل نوشتن در آن ها رعایت نشده و عدم توجه به مرحله نوشتن کنترل شده در آن مشهود است. آزمون ها بیشتر ناظر به قدرت حافظه است و به خلاقیت، تفکر و توانایی حل مساله توجه چندانی نشده است ساختار سوالات در سطوح مختلف یکی است و این مساله باعث شده تنوع آزمون‌ها و مساله مهم درجه بندی آزمون‌ها نادیده گرفته شود. پایایی آزمون‌های نسل سوم و چهارم با روش ضریب آلفای کرونباخ با 60 برگه امتحانی اندازه‌گیری شد. میانگین سنی زبان‌آموزان 25 سال است. ضریب پایایی در آزمون تستی روزانه 0.71 و آزمون نیمه 0.74 و آزمون پایانی 0.78 بدست آمد. با توجه به نتایج بدست آمده پایایی آزمون‌ها قابل قبول می‌باشد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectآزمون سازیfa_IR
dc.subjectآزمون مهارت نوشتنfa_IR
dc.subjectآموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectمرکز آموزش زبان و معارف اسلامی جامعه المصطفیfa_IR
dc.subjectنقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.titleبررسی و ارزیابی آزمون نسل سوم و چهارم مهارت نوشتن در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی (جامعة المصطفی العالمیة)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentهیئت علمی دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد همکار مرکز آموزش زبان و معارف اسلامیfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue1


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد