مقایسه اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن سازی و تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات خواب و نشانه های افسردگی کودکان مبتلا به اختلال ضرب آهنگ شناختی کند
(ندگان)پدیدآور
رازی, شیواعلیوندی وفا, مرضیهشالچی, بهزادنقی اقدسی, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت بین اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن سازی و تنظیم شناختی هیجان بر مشکلات خواب و نشانه های افسردگی کودکان مبتلا به اختلال ضرب آهنگ شناختی کند، انجام شد. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای نشانه های ضربآهنگ شناختی کند سنین 9 تا 11 سال مدارس آموزش عمومی شهر ارومیه در سال تحصیلی 1402-1403 بود. بر اساس ملاکهای ورود و خروج از پژوهش، 45 نفر به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفر گروه آزماشی اول، 15 نفر گروه آزمایشی دوم و 15 نفر گروه کنترل) جایگزین شدند. ابزار استفاده شده در پژوهش پرسشنامههای استاندار ضربآهنگ شناختی کند پنی و همکاران، پرسشنامه عادات خواب کودک اوونز و همکاران و خرده مقیاس افسردگی مقیاس علائم مرضی کودکان بود. پس از انتخاب نمونه در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان گروه آزمایش و کنترل به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند. در مرحله بعد، برای گروه آزماشی اول مداخله مبتنی بر ذهنسازی و برای گروه آزماشی دوم مداخله تنظیم شناختی هیجان اجرا شد و گروه کنترل در لیست انتظار ماند و تا زمان پسآزمون هیچ مداخله روانشناختی دریافت نکردند. در پایان دوره آموزشی بار دیگر شرکت کنندگان گروههای آزمایشی و گروه کنترل در مراحل پس آزمون به پرسشنامه های پژوهش پاسخ دادند و به منظور بررسی پایداری اثر مداخلات در سه ماه بعد پی گیری انجام شد.
کلید واژگان
مداخله مبتنی بر ذهن سازیتنظیم شناختی هیجان
مشکلات خواب
نشانه های افسردگی
ضرب آهنگ شناختی کند
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی مشهدسازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.گروه روانشناسی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی،تبریز، ایران. (نویسنده مسئول)
گروه روانپزشکی, مرکز تحقیقات روانپزشکی وعلوم رفتاری , دانشگاه علوم پزشکی تبریز, تبریز, ایران
گروه روانشناسی , واحد تبریز, دانشگاه آزاد اسلامی, تبریز, ایران.



