• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 67, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    • دوره 67, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه‌ی بین اضطراب اجتماعی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه و تجارب آسیب‌زای دوران کودکی با میانجی‌گری تنظیم‌شناختی هیجان در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    زاد فلاح فرشمی, هانیهروشندل, اعظم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    964.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه‌ی بین اضطراب اجتماعی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه و تجارب آسیب‌زای دوران کودکی با میانجی‌گری تنظیم‌شناختی هیجان در دانشجویان پرداخته است. روش پژوهش: این پژوهش باتوجه‌به هدف در زمره پژوهش‌های کاربردی، باتوجه‌به نوع داده‌ها کمی و باتوجه‌به ماهیت، توصیفی از نوع توصیفی - همبستگی و مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان در سال تحصیلی 1402-1403 به تعداد 8000 نفر هستند. همچنین روش نمونه‌گیری در این پژوهش تصادفی خوشه‌ای مرحله ی بود. برای به‌دست‌آوردن حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که باتوجه‌به فرمول حجم نمونه 367 نفر به دست آمد. برای جمع‌آوری داده‌ها از سیاهه اضطراب اجتماعی، پرسش‌نامه طرحواره‌های ناسازگار اولیه، پرسش‌نامه تنظیم‌شناختی هیجانی گارنفسکی و همکاران (2001) و پرسش‌نامه ترومای دوران کودکی استفاده شده است. داده‌ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار 22-spss و Smart PLS نسخه 3 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین اضطراب اجتماعی با طرحواره‌های ناسازگار اولیه و تجارب آسیب‌زای دوران کودکی در دانشجویان رابطه معنی‌دار وجود دارد (001/0> P). همچنین نتایج آزمون مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد تنظیم‌شناختی هیجان در رابطه بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه با اضطراب اجتماعی در دانشجویان نقش میانجی دارد (001/0> P). تنظیم‌شناختی هیجان در رابطه بین تجارب آسیب‌زای دوران کودکی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان نقش میانجی دارد (001/0> P).
    کلید واژگان
    اضطراب اجتماعی
    طرحواره‌های ناسازگار اولیه
    تجارب آسیب‌زای دوران کودکی
    تنظیم‌شناختی هیجان

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2024-11-21
    1403-09-01
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
    دکتری روانشناسی سلامت، گروه علوم پزشکی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران

    شاپا
    1735-4013
    URI
    https://dx.doi.org/10.22038/mjms.2025.83596.4799
    https://mjms.mums.ac.ir/article_25960.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1166342

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب