• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله جنگل ایران
    • دوره 16, شماره 5 انگلیسی (ویژه نامه به زبان انگلیسی)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله جنگل ایران
    • دوره 16, شماره 5 انگلیسی (ویژه نامه به زبان انگلیسی)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    توسعه شبکه جاده های جنگلی بر اساس ملاحظات توپولوژیکی و با هدف گردشگری در جنگل‌های هیرکانی

    (ندگان)پدیدآور
    نوروزی سنگتابی, عباسپارساخو, آیدینعزتی, ستارمصطفی, محسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    966.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اتصال شبکه جاده ای بر هزینه کل حمل و نقل در خدمات تفریحی تأثیر می گذارد. در روش‌های ارزیابی سنتی، سیستم‌های ارزیابی نمی‌توانند با نیاز دسترسی پایدار و کارآمد به جنگل سازگار شوند. بنابراین امروزه با توجه به پیشرفت در علوم ریاضی و دانش کامپیوتر، تحلیل ساختاری با استفاده از نظریه گراف در حال کاربردی شدن است. در این مقاله، ابتدا شبکه‌های جاده‌ای جنگلی موجود  در استان مازندران (میرزا کوچک خان، زارع، تالار، اندرگلی، جوارم، ایزدشهر، حلومسر و عباس آباد) بر اساس مفاهیم معرفی‌شده در تئوری گراف تحلیل و سپس اتصال شبکه با توجه به خدمات گردشگری بررسی و توسعه داده شد.گره‌های ریشه، گره‌های مفصلی، پیوندها و زیرشبکه به عنوان اجزایگراف در نظر گرفته شدند، در حالی که تراکم شبکه، فاصله راه، شاخص آلفا(α)، شاخص بتا(β)، شاخص پی (π)، شاخصاتا (η) تعداد چرخه­ها(u)، شاخص گاما (ɣ) و شاخص انحراف (DI) به­عنوان معیارهای توپولوژیکی و هندسی در نظر گرفته شدند. بخش های جدید بر اساس استانداردهای توپولوژیکی برای بهبود کارایی شبکه های جاده ای با اتصال ضعیف پیشنهاد شد. رویکرد پیشنهادی برای8 شبکه آزمایشی در ارتفاعات مرکزی جنگل‌های هیرکانی، شمال ایران اعمال شد. نتایج نشان داد که میانگین گره­های مفصلی، کل گره­ها، پیوندها،زیرگراف،α، β، π، η، u و ɣ در کاربری جنگلی با سرویس گردشگری به ترتیب 0.5، 7.25، 7.25، 1.12، 0.07، 0.95 بود. ، 2.00، 1.13، 1.12 و 0.46 بود. در نتیجه راه های تکمیلی تراکم جاده­ها در اندرگلی،جوارم، ایزدشهر، هالومسر و عباس آباد به ترتیب به 60/15، 30/20، 20/37، 3/34، 60/8 افزایش یافت که منجر به بهبود شاخص α از 0 به 0.12، 0.2، 0.17، 0.14 و 0.33 در مکان های ذکر شده گردید. ویژگی‌های ساختاری شبکه‌های جاده‌ای با اتصال ضعیف با طراحی جاده‌های تکمیلی به محدوده استاندارد ارتقا یافت. اندازه‌گیری ساختار شبکه راه‌ها می‌تواند برای مهندسان جنگل، برنامه‌ریزان شهری و تصمیم‌گیران برای دستیابی به اهداف مختلف مفید باشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با تکمیل شبکه از طریق پیاده سازی چرخه می توان سایر شاخص های نظریه گراف را بهبود بخشید و سطح ارتباطات را ارتقا داد.
    کلید واژگان
    حمل و نقل الوار
    خدمات تفریحی
    شبکه راه
    قابلیت اتصال
    نظریه گراف
    جاده سازی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    انجمن جنگلبانی ایران
    Iranian Society of Forestry
    سازمان پدید آورنده
    فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    دانشیار گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    استادیار گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    استادیار گروه خاک، گیاه و علوم غذایی، دانشگاه باری، باری، ایتالیا

    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/ijf.2025.473178.2003
    https://www.ijf-isaforestry.ir/article_222054.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1165427

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب