دوره 18, شماره 50
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
مبانی مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی در نظام جزایی اسلام
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی در قوانین کیفری یک نوع مجازات استکه به حقوق و آزادیهای افراد مرتبط است و بواسطه این مجازات، افراد مجرم و بزهکار از بعضی حقوق که در جامعه دارند محروم میشوند. مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی، ...
-
امکانسنجی قاعدۀ حلیت طیبات و حرمت خبائث
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)قاعدۀ تحلیل طیبات و تحریم خبائث در منابع فقهی بهصورت گسترده مورد استناد قرار گرفته است. با این حال، دربارۀ واقعیت آن، پرسشهای جدی وجود دارد. مسئلۀ اصلی در مورد آن این است که آیا تحلیل طیبات و تحریم خبائث جنبۀ انشایی دارد ...
-
تحلیل فقهی لزوم یا جواز بیع معاطاتی در صورت تلف عوضین
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)از شیوههای متداول معاملات، بیع معاطاتی است که محل اختلافنظرهای فقهی قرار گرفته است. از جلوههای مهم چالشبرانگیزْ دو دیدگاه اباحۀ تصرف (نظر مشهور) و ملکیت جایز، در صورت تلف عوضین یا یکی از آنها یا جزئی از آن، است. بررسی ...
-
بررسی قاعدۀ حل تعارض فرزندخواندگی در حقوق ایران و اسناد بینالمللی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)سرپرستی فرزند دیگری یا فرزندخواندگی از دیرباز در جوامع مختلف وجود داشته است. برای پذیرش این موضوع بهعنوان نهاد حقوقی سرپرستی، ابتدا وضعیت حقوقی فرزندخوانده در ایران و اسناد بینالمللی، بهویژه کنوانسیون حقوق کودک، بررسی ...
-
تطبیقات فقهی حقوقی قاعدۀ غرور در روابط زوجین
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)لزوم جبران ضرر فرد فریبخورده و اعادۀ او به وضعیت سابق از مهمترین دلایل تشریع قاعدۀ غرور در حقوق اسلامی است. اعمال این قاعده در عقد نکاح بهدلیل تفاوت بنیادینی که با سایر عقود دارد، متفاوت است. پیشرفتهای روزافزون زندگی، ...
-
بررسی فقهی دفاع و حضور مستشاری ایران در منطقۀ غرب آسیا (با تأکید بر سوریه و عراق)
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)یکی از مهمترین و حساسترین حوادثی که در دهۀ گذشته در غرب آسیا واقع شد، حادثۀ جنگ کشورهای محور مقاومت با تکفیریها و در رأس آنها داعش بود. جمهوری اسلامی ایران با شناختن موقعیت و با حضور در لحظۀ مناسب و مؤثر خود، مانع از ...
-
تأملی بر مبانی فقهی مادۀ 562 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)از نوآوریهای ق.م.ا. ۱۳۹۲ مادۀ ۵۶۲ آن است که به اختلافات ناشی از سکوت ق.م.ا. سابق دربارۀ ارش جنایت زنان پایان داد. مطابق این ماده، ارش جنایت زن و مرد برابر است. این در حالی است که مادۀ ۴۴۹ قانون مذکور مقررات دیۀ مقدر را ...
-
مصب دعوی؛ بهمثابۀ معیاری در توصیف خواهان نسبت به امر موضوعی در دعاوی مدنی (با تکیه بر آرای امام خمینی (ره))
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)تحریر محل اختلاف در دعاوی توسط طرفین و معرفی صحیح قلمرو امور موضوعیِ دعوی تحت عنوان مفهوم توصیف در آیین دادرسی مدنی تلقی میشود. این تأسیس اقتباسی بیانگر نقش طرفین دعوی در شناسایی و جهتبخشی خاستگاه واقعی دعاوی محسوب میشود ...
-
امکانسنجی تغییر مجازاتهای معین شرعی از منظر فقه اسلامی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)مسئلۀ تغییرپذیری مجازاتهای اسلامی یکی از مسائلی است که در دهههای اخیر میان فقها و حقوقدانان مورد بحث جدی قرار گرفته است. دیدگاه رایج بین فقهای اسلامی، عدم تغییرپذیری مجازاتهای معین شرعی، یعنی حدود و قصاص و دیات، است. ...
-
تطبیق عناصر غصب بر حقوق مالکیت فکری در فقه و حقوق ایران
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)حقوق مالکیت فکری از موضوعات نوپدید در عصر کنونی است. گاهی در اثر تعرض دیگران، پدیدآورنده از تمام یا برخی از امتیازات مادی و معنوی محروم میشود. پژوهش حاضر که به شیوۀ کتابخانهای و بهصورت تحلیلی- توصیفی انجام یافته است، ...
-
تحلیل عنصر مادی جرم تبانی علیه امنیت
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)بدون تردید قانونگذاران نظام کیفری در قبال جرائم علیه امنیت از سیاست کیفری افتراقی پیروی میکنند و جرمانگاری تبانی علیه امنیت در متون حقوق کیفری کشورها نیز تابع این راهبرد است. اما ازآنجاکه عنصر مادی این جرم برای برخی ...
-
درنگی در کیفیت ادای سوگند استظهاری توسط وارث صاحب حق «موضوع مادۀ 279 قانون آ.د.م»
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)وفق مادۀ 279 ق. آ.د.م، «هرگاه خواهان، در دعوای بر میت، وارث صاحب حق باشد و بر اثبات ادعای خود اقامۀ بینه کند، علاوه بر آن باید ادای سوگند نماید». چنین سوگندی که افزون بر اقامۀ دلیل، ادای آن توسط خواهان ضرورت یافته است، در ...
-
الگوی مراتب اطاعت از والدین در تحلیل و بررسی دیدگاه فقهای اسلامی
(جامعه المصطفی العالمیه, 2024-12-21)اطاعت از والدین، از جمله مباحثی است که در فقه اسلامی به آن پرداخته شده است و فقها دربارۀ وجوب و استحباب یا میزان وجوب آن، دیدگاههای مختلفی داشتهاند که به سه دستۀ عمدۀ «وجوب اطاعت بهصورت مطلق»، «وجوب اطاعت بهصورت غیرمطلق» ...



