تحلیل جامعهشناختی رویکرد روشنفکران سینمایی نسبت به انقلاب اسلامی ایران در سالهای 1342 تا 1357 بر اساس نظریه بازتاب
(ندگان)پدیدآور
اشرفی, اکبرمحمودی, سجاد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از ویژگیها و برجستگیهای محصولات هنری، انعکاس واقعیتهای جامعه است. هنرمند به واسطه حضور در جامعه، به نوعی ناخودآگاه انعکاسدهنده فضای پیرامونی خود در آثار هنری خویش است. این مسئله در خصوص روشنفکرانی که به خلق آثار هنری میپردازند دارای سویه جدیتری است؛ چرا که ایشان خودآگاه و با نیت روشنگری و با بسط اندیشه و دیدگاههای خود، دست به خلق آثاری میزنند که آینهای شفاف از وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی جامعه روز خود هستند. این مسئله در خصوص روشنفکران هنری دوران پهلوی دوم و به خصوص سینماگران این عصر نیز دارای بررسی و پیمایش است. سینماگران این عصر دارای پیوندهای مشخصی با مردم و جامعه عصر خود و همچنین متأثر از حرکتهای انقلابی منتهی به انقلاب اسلامی در برابر وضعیت غالب حکومت پهلوی بودند. هدف این پژوهش تبیین روندهای سیاسی اجتماعی با سینمای روشنفکری در دو دهه پایانی حکومت پهلوی و بررسی احتمالی کنش متقابل این دو بر هم است؛ مواردی همچون تأثیر احتمالی رویکردها، شــخصیتها و درونمایه سینمای بر مفصلبندی گفتمان انقلاب اسلامی و نیروهای سیاسی در این پژوهش مورد توجه است. این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال است که روشنفکران سینمایی نسبت به انقلاب اسلامی ایران در بین سالهای 1342 تا 1357 چه رویکردی داشتهاند؟ یافتههای این پژوهش را میتوان چنین جمعبندی کرد که آثار سینمایی جریان روشنفکری در سالهای 42-57 توانسته است یک روند موازی مبارزه مدنی را همگام با انقلاب اسلامی به وجود بیاورد؛ چنانکه در شروع، همگرایی با عناصر و نوع گفتمان انقلاب اسلامی تأثیرات همگرا و متضادی را ایجاد کرده است. روش مورد استفاده در این پژوهش روش بازتاب است که در گروه روشهای کیفی نظری قرار میگیرد.
کلید واژگان
سینماروشنفکری
انقلاب اسلامی ایران
بازتاب
رژیم پهلوی
جامعه شناسی سیاسی
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2023-09-231402-07-01
ناشر
دانشگاه شاهدسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.دانشآموخته دکتری علوم سیاسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2252-07322345-4431



