• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصل‌نامه پژوهش‌های کاربردی روانشناختی
    • دوره 16, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوی ساختاری نقش میانجی مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل در رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان

    (ندگان)پدیدآور
    دیلمی, سمانهنقش, زهراغلامعلی لواسانی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    759.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل در رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش همبستگی بود. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دختران پایۀ ششم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 471 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشارکت تحصیلی (AEQ)، امید به تحصیل (AHS)، سرمایۀ تحولی (DAS) و پایستگی تحصیلی (ABS) بود. تحلیل داده‌ها با مدل‌یابی ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS-22 و Amos-24 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد ضریب مسیر مستقیم سرمایه‌های تحولی به مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل معنادار است. همچنین ضریب مسیر مستقیم امید به تحصیل به مشارکت تحصیلی، و مشارکت تحصیلی به پایستگی تحصیلی معنادار است. ضریب مسیر مستقیم سرمایه‌های تحولی به پایستگی تحصیلی و مسیر امید به تحصیل به پایستگی تحصیلی معنادار نیست. اثر غیرمستقیم سرمایه‌های تحولی به پایستگی تحصیلی از طریق امید به تحصیل به‌تنهایی و همچنین از طریق امید به تحصیل و سپس مشارکت تحصیلی معنادار است. مدل پیشنهادی پژوهش برازش خوب درد و امید به تحصیل و مشارکت تحصیلی رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی را به‌طور کامل میانجی‌گری می‌کند.
    کلید واژگان
    امید به تحصیل
    پایستگی تحصیلی
    مشارکت تحصیلی
    سرمایۀ تحولی بیرونی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشگاه تهران-دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی- موسسه روانشناسی و علوم تربیتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    2251-8126
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/japr.2025.358547.644608
    https://japr.ut.ac.ir/article_100228.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160343

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب