نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسماعیلی کیا, غریبهfa_IR
dc.contributor.authorناصری, مهدیسfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:08:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:08:47Z
dc.date.available1404-02-11T07:08:47Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:08:47Z
dc.date.issued2025-03-21en_US
dc.date.issued1404-01-01fa_IR
dc.date.submitted2024-11-08en_US
dc.date.submitted1403-08-18fa_IR
dc.identifier.citationاسماعیلی کیا, غریبه, ناصری, مهدیس. (1404). مسئولیت اجتماعی شرکت و راهبردهای رقابتی: نقش تعدیل‌کنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت. پژوهش های تجربی حسابداری, 15(1), 145-184. doi: 10.22051/jera.2025.48850.3319fa_IR
dc.identifier.issn2251-8509
dc.identifier.issn2538-1520
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22051/jera.2025.48850.3319
dc.identifier.urihttps://jera.alzahra.ac.ir/article_8364.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160000
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبردهای رقابتی با نقش تعدیل‌کنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت بر اساس شاخص‌های ارزش‌آفرینی است. نمونه پژوهش متشکل از 1660 مشاهده با مجموع 166 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1392 تا 1401 است و داده‌ها با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت، بر راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز تاثیر مثبت و معناداری دارد. از بین سه مولفه عملکرد راهبری، استقلال کمیته حسابرسی و کارایی عملکرد واحد حسابرسی داخلی، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبرد رهبری هزینه را تقویت می­کند، اما استقلال هیئت‌ مدیره، نقش تعدیل­کنندگی بر این تاثیر ندارد. همچنین، از بین سه مولفه عملکرد راهبری، تنها کارایی عملکرد واحد حسابرسی داخلی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبرد تمایز را تقویت می­کند. علاوه بر این، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر هر دو راهبرد رهبری هزینه و تمایز را تقویت می­کنند. ارتقای عملکرد راهبری شرکت‌ها از طریق اجرای اصول راهبری شرکتی و همچنین برنامه‌ریزی جهت بهبود عملکرد شرکت بر اساس شاخص‌های ارزش‌آفرینی موجب تقویت تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبردهای رقابتی و به تبع، بهره‌مندی شرکت از مزایای این امر می‌شود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن اهمیت عملکرد راهبری و مشارکت مسئولیت اجتماعی در راهبردهای رقابتی، مدیران می‌توانند ضمن کسب مزیت رقابتی، موجب خلق ارزش و مشروعیت در جامعه برای شرکت شوند.fa_IR
dc.format.extent670
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه الزهراfa_IR
dc.publisherAlzahra Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های تجربی حسابداریfa_IR
dc.relation.ispartofEmpirical Research in Accountingen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22051/jera.2025.48850.3319
dc.subjectمسئولیت اجتماعی شرکتfa_IR
dc.subjectرهبری هزینهfa_IR
dc.subjectتمایزfa_IR
dc.subjectعملکرد راهبریfa_IR
dc.subjectارزش‌آفرینیfa_IR
dc.subjectبازار سرمایهfa_IR
dc.titleمسئولیت اجتماعی شرکت و راهبردهای رقابتی: نقش تعدیل‌کنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue1
dc.citation.spage145
dc.citation.epage184
nlai.contributor.orcid0000-0003-2239-3266
nlai.contributor.orcid0009-0006-5452-3386


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد