مسئولیت اجتماعی شرکت و راهبردهای رقابتی: نقش تعدیلکنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت
(ندگان)پدیدآور
اسماعیلی کیا, غریبهناصری, مهدیس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبردهای رقابتی با نقش تعدیلکنندگی عملکرد راهبری و عملکرد شرکت بر اساس شاخصهای ارزشآفرینی است. نمونه پژوهش متشکل از 1660 مشاهده با مجموع 166 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1392 تا 1401 است و دادهها با استفاده از رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مسئولیت اجتماعی شرکت، بر راهبرد رهبری هزینه و راهبرد تمایز تاثیر مثبت و معناداری دارد. از بین سه مولفه عملکرد راهبری، استقلال کمیته حسابرسی و کارایی عملکرد واحد حسابرسی داخلی، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبرد رهبری هزینه را تقویت میکند، اما استقلال هیئت مدیره، نقش تعدیلکنندگی بر این تاثیر ندارد. همچنین، از بین سه مولفه عملکرد راهبری، تنها کارایی عملکرد واحد حسابرسی داخلی تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبرد تمایز را تقویت میکند. علاوه بر این، ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده بازار، تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر هر دو راهبرد رهبری هزینه و تمایز را تقویت میکنند. ارتقای عملکرد راهبری شرکتها از طریق اجرای اصول راهبری شرکتی و همچنین برنامهریزی جهت بهبود عملکرد شرکت بر اساس شاخصهای ارزشآفرینی موجب تقویت تاثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر راهبردهای رقابتی و به تبع، بهرهمندی شرکت از مزایای این امر میشود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن اهمیت عملکرد راهبری و مشارکت مسئولیت اجتماعی در راهبردهای رقابتی، مدیران میتوانند ضمن کسب مزیت رقابتی، موجب خلق ارزش و مشروعیت در جامعه برای شرکت شوند.
کلید واژگان
مسئولیت اجتماعی شرکترهبری هزینه
تمایز
عملکرد راهبری
ارزشآفرینی
بازار سرمایه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-03-211404-01-01
ناشر
دانشگاه الزهراAlzahra University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانکارشناسی ارشد حسابداری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
شاپا
2251-85092538-1520



