ترکیب ها: سازههای ایجازی در زبان شعری نظامی گنجوی
(ندگان)پدیدآور
اسکویی, نرگس
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ایجاز هم از حیث اقتصاد واژگانی، هم به جهت مناسبات اخلاقیِ زبانی-گفتاری و هم از منظر زیباییشناسی بلاغی، پسندیده و سفارششده است. ایجاز، صنعتی بیقاعده و مخلوق توانمندیهای هنری و کلامی گویندگان است. بنیادنهادن کلام موجز، نیازمند ظرایف ادراکی و نبوغ ذهنی و زبانی است. نظامی از جملۀ شاعرانی است که «ایجاز در حد اعجاز» در وصف کلام او به کار رفته است. او بخش بزرگی از تشخّص سبکی خود را وامدار ترکیبسازی و واژهگزینی است. مسألۀ اصلی تحقیق حاضر، بررسی و معرّفی ترکیبهای موجود در شعر نظامی، بهعنوان سازههای ایجازی بوده است. برای انجام تحقیق، از روش توصیفی و تحلیل محتوایی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که برخلاف تصور رایج، ترکیبها فقط در ساختمان نحوی-معنایی شعر موجب ایجاد ایجاز نمیشود. بلکه این ترکیبها در تمام سطوح زبانی (آوایی، واژگانی، نحوی و بلاغی) در ایجاز گستردۀ کلامی ایفای نقش مینماید. این ترکیبها در تناسبهای چندوجهی با سایر ارکانِ محور همنشینی، توأمان، هم موجب حذف/کاهش تعداد واحدهای زبانی (حروف و ادات، واژگان، جمله/جملهها، فعلها، موصولها، گروههای قیدی، وصفی و مصدری) و هم موجب تقویت منظورهای هنری و معنایی شعر از موسیقی تا معناست (که فراتر از تواناییهای نرم عادی زبان است). برخی از ترکیبهای برساختۀ نظامی، رمزگانهایی با پیشینۀ بینامتنیِ کهنالگویی، هرمنوتیکی و یا فلسفی است که با رعایت اقتصاد واژگانی، حجم وسیعی از دادهها را در واحدهای زبانی محدود منتقل میکند. بنابراین، میتوان بیشتر ترکیبها (و نه همۀ آن) موجود در شعر نظامی را سازههای ایجازی چندمنظورهای دانست که در سطوح مختلف زبان (هم به طریق حذف و هم از راه قصر) موجب ایجازهای فراگیر ادبی و گفتمانی است.
کلید واژگان
ترکیبسازیایجاز
سطوح زبان
نقد بلاغی
نظامی گنجوی
بلاغت
شماره نشریه
61تاریخ نشر
2024-08-221403-06-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران.شاپا
1735-95892645-4548



