| dc.contributor.author | خوئینی, سهیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوروزی, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فهیم نیا, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T21:40:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T21:40:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T21:40:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T21:40:25Z | |
| dc.date.issued | 2019-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-11-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-08-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خوئینی, سهیلا, نوروزی, علیرضا, فهیم نیا, فاطمه. (1398). نحوه اجرای کتابدرمانی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات, 26(1), 89-104. doi: 10.22055/slis.2017.16007.1163 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-5222 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16007.1163 | |
| dc.identifier.uri | http://slis.scu.ac.ir/article_14578.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115609 | |
| dc.description.abstract | <strong>هدف</strong>: شناسایی نحوه اجرای کتابدرمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.
<strong>روش:</strong> پژوهش حاضر پیمایشی-توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشتههای علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونهگیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محققساخته (مبتنی بر وب) است؛ و تجزیه و تحلیل دادهها، توسط نرمافزار SPSS انجام شده است.
<strong>یافته ها:</strong> نتایج حاکی از آن است که به ترتیب روانشناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتابدرمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگیهای شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتابدرمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دورههایی در حوزههای مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی با میانگین 65/ 4 میباشد و به ترتیب مهمترین وظیفه سایر افراد (از جمله روانشناس، مشاور و یا مددکار اجتماعی) تأیید سیاهه کتابها قبل از خرید توسط کتابداران با میانگین 46/4 و برقراری رابطه خوب با درمانجو با میانگین 44/4 است. کتابدرمانی خلاق و کتابدرمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روشهای اجرای کتابدرمانی هستند.
<strong>نتیجه گیری:</strong> از دیدگاه پاسخدهندگان، کتابدرمانی خلاق که میتواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتابهای خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمانجویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آنها و مواردی از این قبیل باشد، بهترین روش اجرای کتابدرمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت. | fa_IR |
| dc.format.extent | 949 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR |
| dc.publisher | Shahid Chamran University of Ahvaz | en_US |
| dc.relation.ispartof | مطالعات کتابداری و علم اطلاعات | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Library and Information Science Studies | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16007.1163 | |
| dc.subject | کتابدرمانی | fa_IR |
| dc.subject | کتابدرمانگر | fa_IR |
| dc.subject | کتابدار | fa_IR |
| dc.subject | روانشناس | fa_IR |
| dc.title | نحوه اجرای کتابدرمانی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته روانشناسی با تأکید بر نقش کتابداران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 89 | |
| dc.citation.epage | 104 | |