نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخوئینی, سهیلاfa_IR
dc.contributor.authorنوروزی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorفهیم نیا, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T21:40:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T21:40:25Z
dc.date.available1399-07-08T21:40:25Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T21:40:25Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2015-11-17en_US
dc.date.submitted1394-08-26fa_IR
dc.identifier.citationخوئینی, سهیلا, نوروزی, علیرضا, فهیم نیا, فاطمه. (1398). نحوه اجرای کتاب‏درمانی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی با تأکید بر نقش کتابداران. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات, 26(1), 89-104. doi: 10.22055/slis.2017.16007.1163fa_IR
dc.identifier.issn2008-5222
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16007.1163
dc.identifier.urihttp://slis.scu.ac.ir/article_14578.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115609
dc.description.abstract<strong>هدف</strong>: شناسایی نحوه اجرای کتاب‏درمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.  <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر پیمایشی-‏توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشته‏های علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونه‏گیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق‏ساخته (مبتنی بر وب) است؛ و تجزیه و تحلیل داده‏ها، توسط نرم‏افزار  SPSS انجام شده است. <strong>یافته ها:</strong> نتایج حاکی از آن است که به ترتیب روان‏شناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتاب‏درمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگی‏های شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتاب‏درمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دوره‏هایی در حوزه‏های مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی با میانگین 65/ 4 می‏باشد و به ترتیب مهمترین وظیفه سایر افراد (از جمله روان‏شناس، مشاور و یا مددکار اجتماعی) تأیید سیاهه کتاب‏ها قبل از خرید توسط کتابداران با میانگین 46/4 و برقراری رابطه خوب با درمان‏جو با میانگین 44/4 است. کتاب‏درمانی خلاق و کتاب‏درمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روش‏های اجرای کتاب‏درمانی هستند. <strong>نتیجه ­گیری:</strong> از دیدگاه پاسخ‏دهندگان، کتاب‏درمانی خلاق که می‏تواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتاب‏های خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمان‏جویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آن‏ها و مواردی از این قبیل ‏باشد، بهترین روش اجرای کتاب‏درمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت.fa_IR
dc.format.extent949
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofمطالعات کتابداری و علم اطلاعاتfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Library and Information Science Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16007.1163
dc.subjectکتاب‏درمانیfa_IR
dc.subjectکتاب‏درمانگرfa_IR
dc.subjectکتابدارfa_IR
dc.subjectروانشناسfa_IR
dc.titleنحوه اجرای کتاب‏درمانی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی با تأکید بر نقش کتابدارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‏شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue1
dc.citation.spage89
dc.citation.epage104


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد