• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
    • دوره 26, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات کتابداری و علم اطلاعات
    • دوره 26, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نحوه اجرای کتاب‏درمانی از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی با تأکید بر نقش کتابداران

    (ندگان)پدیدآور
    خوئینی, سهیلانوروزی, علیرضافهیم نیا, فاطمه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    950.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: شناسایی نحوه اجرای کتاب‏درمانی (بالینی) از دیدگاه متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی با تأکید بر نقش کتابداران است.  روش: پژوهش حاضر پیمایشی-‏توصیفی و از نوع کاربردی است. جامعه پژوهش 61 نفر از متخصصان این حوزه در رشته‏های علم اطلاعات و دانش‏شناسی و رشته روان‏شناسی هستند. لذا به علت حجم کم جامعه از نمونه‏گیری صرف نظر شد. ابزار پژوهش نیز پرسشنامه محقق‏ساخته (مبتنی بر وب) است؛ و تجزیه و تحلیل داده‏ها، توسط نرم‏افزار  SPSS انجام شده است. یافته ها: نتایج حاکی از آن است که به ترتیب روان‏شناسان با میانگین 45/4، مشاوران با میانگین 40/4 و کتابداران با میانگین 25/4 از جمله افراد دخیل در اجرای کتاب‏درمانی بالینی هستند. مهمترین ویژگی‏های شخصیتی، اخلاقی و دانش و مهارتی کتاب‏درمانگران به ترتیب انگیزه و خلاقیت داشتن، رازدار بودن و گذراندن دوره‏هایی در حوزه‏های مرتبط هستند. مهمترین وظیفه یک کتابدار، شناخت منابع اطلاعاتی با میانگین 65/ 4 می‏باشد و به ترتیب مهمترین وظیفه سایر افراد (از جمله روان‏شناس، مشاور و یا مددکار اجتماعی) تأیید سیاهه کتاب‏ها قبل از خرید توسط کتابداران با میانگین 46/4 و برقراری رابطه خوب با درمان‏جو با میانگین 44/4 است. کتاب‏درمانی خلاق و کتاب‏درمانی گروهی نیز از جمله مهمترین روش‏های اجرای کتاب‏درمانی هستند. نتیجه ­گیری: از دیدگاه پاسخ‏دهندگان، کتاب‏درمانی خلاق که می‏تواند شامل جلسات بحث و گفتگو در مورد کتاب‏های خوانده شده به صورت رسمی یا غیررسمی، استفاده از داستان یا شعر برای تشویق درمان‏جویان به نوشتن و یا تحریک احساسات و بحث در مورد آن‏ها و مواردی از این قبیل ‏باشد، بهترین روش اجرای کتاب‏درمانی است؛ چرا که خواندن کتاب بدون تمرین و تجربه عملی بعد از مدتی فراموش خواهد شد. در حالی که اگر خواندن کتاب توأم با بحث و گفتگو در مورد آن از زوایای مختلف باشد، نتیجه بهتر و مؤثرتری خواهد داشت.
    کلید واژگان
    کتاب‏درمانی
    کتاب‏درمانگر
    کتابدار
    روانشناس

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-03-21
    1398-01-01
    ناشر
    دانشگاه شهید چمران اهواز
    Shahid Chamran University of Ahvaz
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‏شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
    دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران

    شاپا
    2008-5222
    URI
    https://dx.doi.org/10.22055/slis.2017.16007.1163
    http://slis.scu.ac.ir/article_14578.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115609

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب