• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • هنر و تمدن شرق
    • دوره 13, شماره 47
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • هنر و تمدن شرق
    • دوره 13, شماره 47
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نوروز ؛ آیین گرامیداشت رستاخیزِ انسان و طبیعت

    (ندگان)پدیدآور
    نیکویی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    157.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    نقطه‌نظر/ سرمقاله
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اینک که این مرقومات را مطالعه می‌فرمایید نوروز بر من و شما گذشته است؛ این‌که نوروز امسال را نوروز ۱۴۰۴ شمسی خورشیدی بنامیم یا چون تاجیکان و دیگر گرامی دارندگانِ بیرون از مرزهای سیاسی ایران امروزی نوروز ۲۰۲۴ شمسی ترسایی بخوانیمش یا بسان هم‌میهنان زرتشتی نوروز ۳۷۶۳ اوستایی بدانیم یا چون ایرانیان تا پیش از سقوط قاجار نوروز ۱۴۴۶ هجری قمری، اختیارش با شماست؛ اما تمام این سال‌شمارهای آورده‌شده بعد از نوروز، گواه آن است که گرامیداشت نوروز تنها برای آغاز سال نو نیست! نوروز از کهن‌ترین جشن‌هایی است که آدمی تا به امروز آن را گرامی داشته که مرتبط با تولد و مرگ کسی نیست. نوروز یک جشن کیهانی است و هنگامۀ آن، گاهی است که پرتو آفتاب به برج حَمَل می‌افتد و آغازگر اعتدال بهاری می‌گردد؛ یعنی دقیقاً همان لحظه‌ای است که هزاره‌هاست با نواختن بر طبل‌ها و کرِنای‌ها و شلیک توپ‌ها و آن را ایرانی‌زادگان از پدر به پسر گرامی داشته‌اند1 . در نوروز نو شدگی عالم کبیر با نو شدگی عالم صغیر همراه می‌شوند؛ طبیعت نو می‌شود، من و شما نیز نو می‌شویم؛ در مراسم نوروز رختی نو بر تن می‌کنیم، خود را می‌آراییم و... که این اعمال و نو شدگی رفتار هم‌زمان با نو شدگی عالم طبیعت می‌گردد پس به‌درستی نوروز تقارن آدمی با طبیعت است.باشندگانِ فلاتِ بزرگِ ایران در دوران باستان که مَردمی کشاورز بودند هر ساله جشن آیینی باشکوهی، در بزرگداشتِ ایزدان گیاهی برگزار می‌کردند معمولاً در این جشن‌ها که به جشن مرگ و رستاخیز ایزد گیاهی معروف بود، ابتدا مراسم سوگواری برگزار می‌شد و سپس، گو اینکه ایزد گیاهی زنده شده، به شادی و پایکوبی می‌پرداختند. به‌این‌ترتیب، می‌پنداشتند که ایزد گیاهی، لطف خود را شامل حال آن‌ها خواهد کرد و آن سال محصولات پربارتری خواهند داشت. مرگ و رستاخیز ایزد گیاهی، همواره با آغاز سال نو نیز همراه بود و هدف از برگزاری این آیین‌ها، جلبِ ترحمِ ایزدِ باروری و در نتیجه، برانگیختن نیروهای زایای طبیعت بود2 . نوروز در ارتباط تنگاتنگ با سرزمین ایران است؛ نوروز و ایران بسان ظرف و مظروفی غیرقابل‌تفکیک می‌مانند. برای پاسداشت سرزمین ایران چه در برابر تخریب مادۀ آن و چه در برابر دست‌اندازی دشمن بیرونی باید مفاهیمی چون نوروز [که سازندۀ معنی ایران هست]  را والا نهاد؛ زیرا گرامیداشت آیین‌هایی بسان نوروز روشی برای ژرف‌اندیشی به باور عمومی نسبت به مقولۀ سرزمین است و در جهانی که دانش همراه با باور ترویج می‌گردد پاسداشت آیین‌هایی چون نوروز به‌مانند ابزار و روش‌هایی برای ارتقا و درک عمومی منافع جامعه است. بنگریم به جهان‌بینی مستور در نوروز که خالقش باشندگان سرزمین ایران بودند که حاکی از نگاه منظومه‌ای و سامان‌مند به طبیعت و نسبت آن باسعادت انسان در گیتی است؛ بزرگداشت رشد و حیات انسان با تأکید بر نقطۀ اعتدال بهاری اقدامی برای پیوند زمین (سعادت بشر) با آسمان (آغاز بهار) است؛ تبلور این جهان‌بینی را در کتیبۀ داریوش بزرگ در تخت‌جمشید [جایگاهی که در دوران هخامنشی نورز را برپا می‌داشتند] می‌بینیم که پادشاه بزرگ در شکل نیایش و دعا از درگاه خداوندگار می‌خواهد که سرزمینش [ایران] از سپاه دشمن، دروغ و خشکسالی در امان بدارد.
    کلید واژگان
    نوروز
    نو شدگی
    طبیعت
    سرزمین

    شماره نشریه
    47
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
    Nazar Research Center
    سازمان پدید آورنده
    دکتری پژوهش هنر، پژوهشکدۀ نظر، تهران، ایران.

    شاپا
    2345-6612
    2345-6620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/jaco.2025.218112
    http://www.jaco-sj.com/article_218112.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1155772

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب