بررسی تطبیقی جایگاه افزوده در زبان انگلیسی و گویش کردی خزلی بر اساس نظریۀ هالیدی (۲۰۰۴)
(ندگان)پدیدآور
عزیزیفر, اکبرنظری, مرزبانخوشبخت, طیبهجمالی, علی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
زبانهای کردی و انگلیسی، ترکیبی هستند و از زبانهای هند و اروپایی به شمار میآیند. منظور از ترکیبی این است که میتوان از پیوند دادن واژههای زبان به یکدیگر یا افزودن پیشوندها و پسوندها به آنها برای بیان معانی و مفاهیم تازه بهره گرفت و هزاران واژۀ تازه با معانی تازه ساخت. یک واژه میتواند چندین بار صورت ترکیبی پیدا کند.
یکی از موضوعات مهم دستوری که جای مطالعه و بررسی جدی و همهجانبه دارد، «افزوده» است. این پژوهش به بررسی جایگاه افزودهها در جملات انگلیسی و کردی خزلی پرداخته و 136 جملۀ انگلیسی و ترجمههای کردی خزلی آنها را مبنای مطالعه قرار داده است. فراوانی جایگاه افزودهها (ابتدایی، میانی و پایانی) در جملات انگلیسی و فراوانی جایگاه آنها در جملات کردی خزلی، به کمک نرمافزار SPSS تعیین شده است. نتایج نشان میدهد که بین زبان انگلیسی و گویش کردی خزلی از نظر جایگاه افزودهها در جملات، تفاوت معناداری وجود دارد. در زبان انگلیسی، افزودهها در جایگاه ابتدایی، میانی و پایانی قرار میگیرند و جایگاههای ابتدایی و میانی بیشترین فراوانی را دارند. در کردی خزلی، جایگاه ابتدایی بیشترین استفاده را دارد، فراوانی جایگاه میانی، کمتر از جایگاه ابتدایی است و در جایگاه پایانی، هیچ افزودهای وجود ندارد. نتایج این مطالعه برای مترجمان، معلمان و زبانآموزانی مفید است که از این دو زبان استفاده میکنند یا آنها را مورد مطالعه قرار میدهند.
کلید واژگان
واژگان کلیدی: افزودهدستور نظاممند نقشگرا
انگلیسی
کردی خزلی
شماره نشریه
8485تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلامسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایراندانشجوی دکترای زبانشناسی همگانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
استادیار زبانشناسی همگانی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
استادیار زبان و ادبیات انگلیسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران



