• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و فنون نظامی
    • دوره 20, شماره 70
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • علوم و فنون نظامی
    • دوره 20, شماره 70
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و به‌کارگیری مدل ساختاری ارزشیابی عملکرد دانش‌آموختگان افسری به‌همراه داده‌کاوی

    (ندگان)پدیدآور
    میرجمهری, علیرضاعباسیان, محمدجلیلی نیکو, رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف مقاله حاضر ارائه مدل ارزشیابی عملکرد و بازخوردگیری از دانش‌آموختگان افسری در قالب دو فازِ «مصاحبه ساختاریافته» و «ارائه مدل ساختاری توأم با داده‌کاوی» است.روش: این پژوهشِ کاربردی، به روش توصیفی-همبستگی انجام و در آن از روش‌های مصاحبه کانونی ساختاریافته و پرسشنامه ‌محقق‌ساخته استفاده شد. جامعه آماری فازِ اول، 22 خبره علمی-نظامی (به‌صورت هدفمند و به روش دلفی و تا رسیدن به مرحله اشباع نظری) و برای فاز دوم، 98 نفر از دانش‌آموختگان اخیر دافوس است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن بر اساس شاخص آلفای کرونباخ، تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها شامل رتبه‌‌بندی، وزن‌دهی، آزمون کروسکال-والیس، مدل‌سازی معادلات ساختاری و نیز استفاده از داده‌کاوی بود. برای این‌منظور از نرم‌افزارهای SmartPLS، Minitab و محیط برنامه‌نویسی پایتون استفاده شد.یافته‌ها: یافته‌های تحقیق حاکی از این است که مدل ساختاری پیشنهادی ارزشیابی عملکرد و بازخوردگیری از دانش‌آموختگان افسری در محیط‌های پیچیده و متنوع امروزی با 15 فرضیه مستقیم و 17 فرضیه با نقش میانجی، مورد تأیید است.نتیجه‌گیری: نتایج معادلات ساختاری در فاز اول، مؤید این است که شایستگی‌های هشت‌‌گانه مندرج در سند منشور تربیتی افسر از دیدگاه فرماندهی معظم کل قوا(مدظله‌العالی) به انضمام شایستگی‌های مهارتی، به‌صورتی توأمان و از منظر پیامدهای دانشگاهی و یگانی، بر عملکرد افسران فارغ‌التحصیل اثرگذار است. البته در این میان شایستگی‌های فرماندهی، بیشترین تأثیر را بر شایستگی‌های سازمانی دانش‌آموختگان با ضریب 0.9 دارد. همچنین نتایج داده‌کاوی در فاز دوم، نشان داد بر اساس مدل ساختاری پیشنهادی، پیامدهای دانشگاهی با پیامدهای یگانی دارای همبستگی مثبتی می‌باشند.
    کلید واژگان
    ارزشیابی عملکرد و بازخوردگیری
    داده‌کاوی
    دانش‌آموختگان افسری
    مدل ساختاری
    کارکنان نظامی

    شماره نشریه
    70
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران
    سازمان پدید آورنده
    مدرس دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایران.
    عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران.
    دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی در ورزش، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.

    شاپا
    2008-191X
    2676-4520
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/qjmst.2024.2012373.1953
    https://www.qjmst.ir/article_720783.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1154661

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب