پدیدارشناسی سقیفه بهمثابه امر سیاسی (بررسی ساختار توزیع قدرت در سقیفه)
(ندگان)پدیدآور
مبلغی, عبدالمجیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش حاضر این بود که چگونه سقیفه، نهاد خلافت را بر پایههایی متزلزل و فاقد ثبات نهایی بنا نهاد. در این راستا، با روش پدیدارشناسانه و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، بستر تاریخی سقیفه در ساختار قبیلهگرایانهی قریش، الگوی توزیع قدرت و نیل به توافق در سقیفه و پیامدهای تاریخی سقیفه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، سقیفه براساس بازگشت به نظام قدرت قبیلهمحور، کارکردی دوگانه را سبب گردید. در کوتاهمدت (عهد شیخین) به انتقال قدرت در قریش از عبدمنافیان به خردهقبایل حاشیهای انجامید؛ و در بلندمدت (از خلافت عثمان تا پایان عباسیان) محوریت قریش را بهمثابه درونمایهی خلافت در قالبی جدید (عدم التزام به ائتلاف) اما درونمایهای قدیمی (مصدریت عبدمنافیان در هستهی مرکزی قدرت) در دوران پس از اسلام تثبیت کرد. پس از سقیفه بهتدریج ابتدا دو گفتمان شیعی (منتقد وضع موجود و حامی اصلاح نهاد خلافت) و قریشی (مدافع خلافت ناشی از ائتلاف قبیلهگرایانه) و سپس از عهد عثمان بدینسو، گفتمان اموی (ملهم از ساختارهای شاهی ایران-رومی بر پایهی درونمایهی عربی) شکل گرفتند. نهایتاً امام علی(ع) سیاست تعویق و کنارهگیری را پس از سقیفه اتخاذ کردند. بر اساس این سیاست، همکاری با نهاد خلافت بهمعنای پذیرش آن نبود؛ این عدم پذیرش در هویتبخشی به شیعیان بهمثابه گروه مخالف و متفاوت با عامه مؤثر واقع گردید.
کلید واژگان
سقیفهقبیلهگرایی
قریش
هاشمیان
امویان
توزیع قدرت
نهاد خلافت
شماره نشریه
25تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن مطالعات سیاسی حوزهسازمان پدید آورنده
استادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایران و عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزهشاپا
2345-26762645-5811




