• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی
    • دوره 5, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی
    • دوره 5, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر تبلیغات غذایی رسانه‌ای بر مصرف غذای غیرخانگی در بین شهروندان تبریز.

    (ندگان)پدیدآور
    محمدپور, ابراهیم
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحقیق حاضر با هدف تاثیر استفاده از تبلیغات غذایی رسانه‌ای بر میزان مصرف غذاهای غیرخانگی و با استفاده از روش پیمایش (توصیفی- همبستگی) انجام شده است. از نظریه‌های رابرت مرتون، پل لازار سفیلد و گربنر نظریه تولید خانوار و نظریه بوردیو و دلورمیر استفاده گردید. جامعه آماری شامل تمامی شهروندان بالای 15 سال شهر تبریز بوده که 409 نفر به شیوۀ نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی براساس مناطق ده‌گانه شهر تبریز انتخاب شده‌اند. داده‌ها نیز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری گردید. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار صوری و پایایی آن نیز با استفاده از آماره آلفای کرونباخ، مورد تایید قرار گرفت. مطابق نتایج میانگین مصرف غذاهای غیرخانگی برابر با 48/1 بار در یک ماه اخیر بود و میزان تبلیغات غذایی رسانه‌ای برابر با 8/47 درصد و و مشغله کاری آنان نیز برابر با 4/47 درصد بود. براساس نتایج آزمون همبستگی پیرسون، ارتباط معنادار بین میزان مصرف غذاهای غیرخانگی با متغیرهای؛ استفاده از تبلیغات غذایی رسانه‌ای (بصورت مثبت) و مشغله کاری (بصورت مثبت) تأیید شده است (درسطح معناداری زیر 05/0 و شدت رابطه نیز بصورت ضعیف). همچنین طبق آزمون t-test میانگین مصرف غذاهای غیرخانگی براساس منطقه سکونت (به نفع مناطق برخوردار) به شکل معناداری متفاوت بوده است. براساس نتایج حاصل از برازش مدل مسیر، در بین سه متغیر دارای تأثیرات معنادار، منطقه سکونت (بصورت مستقیم و غیرمستقیم) به عنوان موثرترین شناسایی شده و استفاده از تبلیغات غذایی رسانه‌ایو مشغله کاری به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‏اند. متغیرهای مستقل تحقیق حدود 13 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده‏اند.
    کلید واژگان
    غذاهای غیرخانگی
    تبلیغات غذایی رسانه‌ها
    مشغله کاری
    منطقه سکونت

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2645-5641
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/sls.2019.19690
    https://sls.tabrizu.ac.ir/article_19690.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1153677

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب