• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی
    • دوره 5, شماره 14
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی و مدیریت سبک زندگی
    • دوره 5, شماره 14
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه جامعه شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان (مورد مطالعه کرمانشاه)

    (ندگان)پدیدآور
    شهبازی, ملیحهمرادی, علی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تصویر ذهنی مطلوب آمیخته کلی از تمامی مؤلفه هایی ذهنی است که مصرف کنندگان با توجه به خواست ها و نیازهای خاص و منحصر به فرد خود، در یک کالا می بینند. هدف این پژوهش مطالعه جامعه شناختی تصویر ذهنی مطلوب و عوامل مرتبط با آن در بین مشتریان شهر کرمانشاه می باشد. مبانی نظری این مطالعه برگرفته از رویکردهای پوزیتیویستی با تأکید بر جامعه شناختی شهری و بازار مانند دیدگاه های زیمل، بوردیو، وبلن و بودریار است. تحقیق حاضر از لحاظ رویکردی؛ کمی و از نظر راهبردی و گردآوری داده ها، همبستگی و توصیف از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته، جامعه آماری شهروندان بالای 18 سال شهر کرمانشاه به تعداد 1952434 نفر در سال 96 می باشد. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 نفر به دست آمد و با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای پردازش داده ها، از نرم افزار SPSS استفاده گردید. تحلیل داده ها نشان می دهد که بین دو سازه طبقه اجتماعی افراد و تبلیغات رسانه ای در قالب دو بعد رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی با تصویر ذهنی مطلوب برای مشتریان رابطه وجود دارد. بین تصویر ذهنی مطلوب و متغیرهای تبلیغات رسانه ای (239/0=r)، رسانه های جمعی(256/0=r)، شبکه های اجتماعی(217/0=r) و طبقه اجتماعی(491/0=r) وجود دارد. نتایج ضریب رگرسیونی نشان می دهد که دو متغیر طبقه اجتماعی(473/0Beta=) و تبلیغات رسانه ای(205/0Beta=) وارد معادله شده و در مجموع 326/0 از واریانس متغیر وابسته را تبیین و توضیح کرده اند(326/0=R²).
    کلید واژگان
    تصویر ذهنی مطلوب
    برند بودن کالا
    مد بودن
    تبلیغات
    تفریح و سرگرمی

    شماره نشریه
    14
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، ایران
    دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد اسلام آبادغرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آبادغرب، کرمانشاه، ایران.

    شاپا
    2645-5641
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/sls.2020.19642
    https://sls.tabrizu.ac.ir/article_19642.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1153670

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب