تأملیبر ماهیت دانش سیاسی اسلامی
(ندگان)پدیدآور
رضوانی, محسنجاذبی, مجتبینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
"دانش سیاسی اسلامی" عنوان عامی برای انواع معرفت سیاسی است که در تمدن اسلامی تولید شده و در آثار مختلف انعکاس یافته است. امروزه فهم و بازتولید این میراث ارزشمند از طریق تحلیل اجزای آن برای اندیشمندان جامعهی اسلامی ضروری است. این مقاله با روش تبیینی و با تکیهبر منابع معتبر، اجزای دانش سیاسی اسلامی را تحلیل میکند و میکوشد تا هدف، موضوع و روش دانش سیاسی اسلامی را بهمثابه اجزای این دانش واکاوی نموده و بهتعریفی جامع از ماهیت دانش سیاسی اسلامی دست یابد. بررسی موارد مزبور مبین آن است که سعادت انسان، هدف نهایی دانش سیاسی اسلامی بوده است و موضوع آن را امر سیاسی متعالی تشکیل میدهد. همچنین، دانش سیاسی اسلامی در تحلیل مسائل خود از روشهای مختلف شهودی، عقلی، نقلی و تجربی بهره میبرده است.
کلید واژگان
دانش سیاسی اسلامیامر سیاسی متعالی
عرفان سیاسی
فلسفه سیاسی
فقه سیاسی
کلام سیاسی
نظریه سیاسی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
انجمن مطالعات سیاسی حوزهسازمان پدید آورنده
هیئت علمی مؤسسه امام خمینیکارشناسی ارشد علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
شاپا
2345-26762645-5811
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
الگوهای توسعه سیاسی با تأکید بر اندیشه امام خمینی+
لکزایی, نجف؛ اسم حسینی, غلامرضا (نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2012-06-01)مدعای مقاله این است که از نظر امام خمینی توسعه سیاسی برخاسته از بنیانها و اصول اسلامی و الهی مبتنی بر مشارکت حداکثری تک تک شهروندان بوده و در پی سعادت دنیوی و اخروی و بهبود وضع مادی و تعالی معنوی انسان و جامعه، با جهتگیری ...
-
طرح نامه فقه سیاسى
لکزایى, نجف (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2003-10-23)در طرح نامه حاضر سعى شده است محورهایى که نشان دهنده گستره و قلمرو فقه سیاسى است بر شمرده شوند. جایگاه فقه سیاسى در منظومه و مجموعه دانشهاى سیاسى، مبادى، مبانى و منابع فقه سیاسى، تاریخ فقه سیاسى، روششناسى فقه سیاسى، ...
-
چشم انداز علم سیاسى اسلامى و ایرانى نوین
صدرا, علیرضا (دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم, 2003-10-23)هژمونى آموزههاى علمى سیاسى مدرنیستى وفرامدرنیستى غربى پارادایم غالب علمى وآموزشى سیاسى دانشگاهها وحتى تدریجاً مراکز علمى، آموزشى وپژوهشى حوزوى را در مىنوردد. بحرانى بودن وبحران زایى دانش سیاسى جدید، از سویى، پیشینه ...




