طراحی مدل گردشگری هوشمند با رویکرد فرا ترکیب
(ندگان)پدیدآور
مومنی, مجتبینوبری, علیرضاافشار نژاد, علیرضاشفیع زاده گروسی, رضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی( کیفی )
زبان مدرک
فارسیچکیده
گردشگری یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی و فرهنگی برای هر جامعه پیشرو محسوب می شود. از آنجا که گردشگری به یک نیروی اقتصادی تبدیل شدهاست، فنآوریهای اطلاعات و ارتباطات مرتبط با آن توسعه یافته اند و در حال حاضر در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از این صنعت هستند. گردشگری هوشمند یک مفهوم جدید گردشگری است که در آن از فنآوری اطلاعات و ارتباطات برای برآورده کردن کامل نیازهای گردشگران و در نتیجه ایجاد ارزش اساسی برای آنها استفاده میشود. هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل گردشگری هوشمند با رویکرد فراترکیب است. پژوهش حاضر با بکارگیری روش فراترکیب، 128 مقاله و منبع را در حوزه گردشگری هوشمند مورد ارزیابی قرار داده است. طی مراحل 34 منبع و مقاله با معیارهای مورد پذیرش، منطبق بود. در نتیجهی ترکیب یافتهها، 8 مقوله فرعی که در برگیرندهی بهبود مدیریت هزینه در گردشگری، ارائه سرویس های هوشمند گردشگری، خدمات هوشمند ابری ، سیستم خدمات اینترنتی به گردشگران، کیفیت خدمات و تسهیلات ، اینترنت اشیا، تشخیص نیاز مشتری به روش هوشمندو قیمت گذاری پویا استخراج گردید. در نهایت برای توسعه گردشگری هوشمند در ایران، اتخاذ یک چشمانداز جامع با توجه به هر دو سطح خرد و کلان پیشنهاد میشود. در سطح کلان، باید به بالا بردن اولویت توسعه گردشگری هوشمند در دراز مدت، سیاستهای توسعه ملی، توجه بیشتر به برنامهریزی، هماهنگی و نظارت و بهبود زیرساختهای مورد نیاز برای توسعه گردشگری هوشمند توجه بیشتری شود
کلید واژگان
گردشگریگردشگری هوشمند
تکنولوژی هوشمند
مقصد گردشگری هوشمند
مدیریت کسب و کار
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-05-221404-03-01
ناشر
انجمن مدیریت کسب و کار ایرانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایراناستادیار گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
استاد یار گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
استادیار گروه مدیریت، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران



