• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست متعالیه
    • دوره 4, شماره 13
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست متعالیه
    • دوره 4, شماره 13
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی رابطه‌ی بین کارویژه حفظ الگو ، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی

    (ندگان)پدیدآور
    اکبری معلم, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    473.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در بحث چرایی پیدایش انقلاب اسلامی ایران و فروپاشی رژیم پهلوی، پژوهش­های بسیاری براساس دیدگاه­ها و چارچوب­های نظری گوناگون صورت گرفته است. در این مقاله «رابطه‌ی بین کارویژه‌ی حفظ الگو، مدرسه و فروپاشی رژیم پهلوی» بر اساس نظریه‌ی کارکردگرا-ساختاری تالکوت پارسونز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. محقق با بیان سه الگوی: مذهب­گرایی، ایران­گرایی و غرب­گرایی عصر پهلوی و با تحلیل محتوای کتاب­های فارسی اول تا پنجم ابتدایی دوره‌ی پهلوی دوم و شعارها و دیوارنوشته­های انقلاب اسلامی، میزان سمت­گیری رژیم پهلوی و مردم انقلابی را نسبت به سه الگوی یادشده تجزیه و تحلیل کرده و به این جمع­بندی رسیده است که رژیم در حفظ الگو از طریق جامعه‌پذیری سیاسی با استفاده از عامل مدرسه و ابزار کتاب درسی، موفق نبوده است؛ در نتیجه، با ایجاد عدم تعادل و بروز تعارض­های ارزشی بین نظام حاکم و مردم، انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست و رژیم فرو پاشید.
    کلید واژگان
    حفظ الگو
    رژیم پهلوی
    انقلاب اسلامی
    مذهب‌گرایی
    ایران‌گرایی
    غرب‌گرایی

    شماره نشریه
    13
    تاریخ نشر
    2016-08-22
    1395-06-01
    ناشر
    انجمن مطالعات سیاسی حوزه

    شاپا
    2345-2676
    2645-5811
    URI
    http://sm.psas.ir/article_25511.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/115283

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب