• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد کشاورزی و توسعه
    • دوره 32, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • اقتصاد کشاورزی و توسعه
    • دوره 32, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل اقتصادی تفاوت‌های استانی در قیمت‌ها، حاشیه بازاریابی و تولید تخم مرغ در ایران و کاربرد آن برای سیاست‌های منطقه‌ای

    (ندگان)پدیدآور
    رحمانی, رهامکشاورز, علیرضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تخم مرغ از مهم‏‌ترین مواد غذایی ارزان بوده و دارای پروتئین باکیفیت بالا و پایدار است. با وجود امکان انتقال قیمت بین مناطق مختلف و حلقه‌های مختلف زنجیره عرضه، به‌‏دلیل متفاوت بودن قابلیت‌های منطقه‌ای و ساختار بازار، تفاوت‌هایی در مقادیر قیمت‌ها، حاشیه بازاریابی و تولید در استان‌های کشور ملاحظه می‌شود. در پژوهش حاضر، با استفاده از روش‌­های خوشه‌بندی سلسله‏‌مراتبی و میانگین-کی، به خوشه‌بندی استان‌های مختلف کشور بر اساس میانگین قیمت‌ تخم‌مرغ در سطوح عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، حاشیه بازاریابی خرده‌فروشی و تولید در دوره مورد بررسی (از فروردین 1395 تا آذر 1400) پرداخته شد. نتایج پژوهش نشان داد که استان‌های کشور بر اساس قیمت عمده‌فروشی در چهار خوشه و بر اساس قیمت‌های خرده‌فروشی، حاشیه بازاریابی خرده‌فروشی و میزان تولید در سه خوشه قرار گرفته‌اند؛ میانگین قیمت عمده‌فروشی خوشه‌ها در دامنه 149111 ریال برای خوشه یک تا 193789/33 ریال برای خوشه چهار به ازای هر کیلوگرم متغیر است؛ همچنین، میانگین قیمت خرده‌فروشی خوشه‌ها در دامنه 175140/7 ریال برای خوشه یک تا 218120/24 ریال برای خوشه سه به ازای هر کیلوگرم متغیر است. از این‌‏رو، با توجه به دامنه زیاد تفاوت‌های منطقه‌ای قیمت‌ها، مشخص کردن قیمت واحد برای تنظیم بازار تخم مرغ در سطح کشور درست به ‏نظر نمی‌رسد. افزون بر این، هیچ‏کدام از استان­‌های تولیدکننده عمده تخم مرغ از نظر قیمت عمده‌­فروشی یا خرده‌­فروشی در خوشه یک (کمترین قیمت) قرار نگرفته‌­اند. بنابراین، برای انتقال قیمت بین استان‌های مختلف و کمتر شدن تفاوت‌ها و نوسان‌‏های قیمتی، نقش عوامل بازاریابی و ساختار بازار مهم‏تر از میزان تولید و عرضه بوده و لازم است که در تصمیم‌گیری‌ها، به‌‏ویژه بدین عوامل توجه شود.
    کلید واژگان
    قیمت‌
    تخم مرغ
    تحلیل خوشه‌ای
    استان‌های ایران
    تجارت و بازاریابی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2025-01-20
    1403-11-01
    ناشر
    موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی
    Agricultural Planning, Economics, and Rural Development Research Institute (APERDRI)
    سازمان پدید آورنده
    استادیار بخش تحقیقات اقتصادی، اجتماعی و ترویجی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شیراز، ایران
    دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز، شیراز. ایران

    شاپا
    1022-4211
    2645-6443
    URI
    https://dx.doi.org/10.30490/aead.2024.366338.1608
    http://aead.agri-peri.ac.ir/article_132153.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1152379

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب